Yläkouluikäisten näkemyksiä unen määrästä ja laadusta sekä koulupäivien alkamisajankohdista
Hirvonen, Kim (2025-05-02)
Yläkouluikäisten näkemyksiä unen määrästä ja laadusta sekä koulupäivien alkamisajankohdista
Hirvonen, Kim
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150000
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli laadullisin menetelmin selvittää yläkouluikäisten nuorten näkemyksiä unen määrästä ja laadusta sekä koulupäivien alkamisajankohdista suhteessa nuorten uneen ja nukkumistottumuksiin. Tutkimuksen taustalla on huoli nuorten riittämättömästä unesta, joka vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiin, mielialaan ja oppimiseen. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla 13 nuorelta ja analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että nuoret näkevät unen määrän ja laadun olennaisiksi jaksamisen ja mielialan kannalta. Unen määrä vaihteli arkipäivien ja viikonloppujen välillä ja riittämätön uni koettiin erityisen kuormittavaksi aamuisin. Unen laatua heikensivät muun muassa stressi, ruutuaika ja myöhäiset iltatoimet. Koulupäivien varhaiset alkamisajat nähtiin haastavina, mutta osa nuorista arvosti niitä vapaa-ajan vuoksi. Nuoret toivoivat joustavampaa koulupäivien rytmitystä, joka tukisi parempaa unta ja hyvinvointia.
Tutkimus korostaa nuorten äänen merkitystä koulupäätöksissä ja vahvistaa aiempien tutkimusten havaintoja unen vaikutuksista nuorten terveyteen ja oppimiseen. Tulokset tarjoavat käytännön näkökulmia koulupäivien alkamisajankohtien kehittämiseen ja unen tukemiseen nuorten arjessa. Jatkotutkimusta suositellaan erityisesti unettomuuden ehkäisyyn ja koulujen hyvinvointikäytäntöjen kehittämiseen.
Koska tutkimus perustui rajalliseen määrään nuorten haastatteluja ja laadulliseen lähestymistapaan, tuloksia ei voi yleistää laajemmin, mutta ne tarjoavat arvokasta tietoa nuorten näkemyksistä ja suuntaa jatkotutkimukselle.
Tulokset osoittivat, että nuoret näkevät unen määrän ja laadun olennaisiksi jaksamisen ja mielialan kannalta. Unen määrä vaihteli arkipäivien ja viikonloppujen välillä ja riittämätön uni koettiin erityisen kuormittavaksi aamuisin. Unen laatua heikensivät muun muassa stressi, ruutuaika ja myöhäiset iltatoimet. Koulupäivien varhaiset alkamisajat nähtiin haastavina, mutta osa nuorista arvosti niitä vapaa-ajan vuoksi. Nuoret toivoivat joustavampaa koulupäivien rytmitystä, joka tukisi parempaa unta ja hyvinvointia.
Tutkimus korostaa nuorten äänen merkitystä koulupäätöksissä ja vahvistaa aiempien tutkimusten havaintoja unen vaikutuksista nuorten terveyteen ja oppimiseen. Tulokset tarjoavat käytännön näkökulmia koulupäivien alkamisajankohtien kehittämiseen ja unen tukemiseen nuorten arjessa. Jatkotutkimusta suositellaan erityisesti unettomuuden ehkäisyyn ja koulujen hyvinvointikäytäntöjen kehittämiseen.
Koska tutkimus perustui rajalliseen määrään nuorten haastatteluja ja laadulliseen lähestymistapaan, tuloksia ei voi yleistää laajemmin, mutta ne tarjoavat arvokasta tietoa nuorten näkemyksistä ja suuntaa jatkotutkimukselle.