Käytetyn tavaran markkinoiden vaikutus matkapuhelinten käyttöikään
Ahola, Leevi (2025-05-18)
Käytetyn tavaran markkinoiden vaikutus matkapuhelinten käyttöikään
Ahola, Leevi
(18.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149201
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052149201
Tiivistelmä
Kestokulutushyödykkeiden käytetyn tavaran markkinoilla on vaikutuksia uusien hyödykkeiden kysyntään ja siten yritysten voitollisuuteen. Tutkielman tavoitteena on vastata kysymykseen vaikuttaako käytettyjen matkapuhelinten markkinat yritysten kannustimiin pyrkiä lyhentämään puhelinten käyttöikää. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Käytetyn tavaran markkinoilla on uusien hyödykkeiden kysyntää lisäävät substituutio- ja kannibalisaatiovaikutus. Uusien hyödykkeiden kysyntää lisäävät allokaatio- sekä valinta-arvovaikutus. Kestokulutushyödykkeitä valmistavat yritykset kohtaavat myös ajallisen epäjohdonmukaisuuden ongelman. Pelkän teorian perusteella ei pystytä selvittämään dominoivatko positiiviset vai negatiiviset vaikutukset, vaan tarvitaan lisäksi empiirisiä tutkimuksia. Tutkielma päätyy tulokseen, että matkapuhelimissa on havaittavissa suunnitellun vanhenemisen merkkejä. On kuitenkin epäselvää, missä määrin tämä johtuu käytetyn tavaran markkinoista ja missä määrin ajallisen epäjohdonmukaisuuden ongelmasta.