"Jopossa mahdollisuus suunnan korjaamiselle" : Opettajien näkemyksiä joustavasta perusopetuksesta ja sen merkityksestä nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä
Lehtinen, Suvi (2025-05-20)
"Jopossa mahdollisuus suunnan korjaamiselle" : Opettajien näkemyksiä joustavasta perusopetuksesta ja sen merkityksestä nuorten syrjäytymisen ehkäisemisessä
Lehtinen, Suvi
(20.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150359
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052150359
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia ja näkemyksiä joustavasta perusopetuksesta (jopo) ja sen merkityksestä syrjäytymisen ehkäisemisessä. Tarkastelin oppilasprofiilia jopoluokalla ja sen opetuksen eroja yleisluokan opetukseen verrattuna. Lisäksi tarkastelin, millainen merkitys joustavalla perusopetuksella nähdään nuorten syrjäytymisriskin kannalta.
Aiheen tutkiminen on ajankohtaista, sillä yhteiskuntamme suurimpina haasteina nähdään nuorten syrjäytyminen ja pahoinvoinnin kasvu. Koulu on keskeinen osa nuoren elämää ja koulutuksen ulkopuolelle jääminen on riskinä nuorten syrjäytymiselle. Joustavan perusopetuksen avulla pyritään ehkäisemään koulupudokkuutta ja nuorten syrjäytymistä, joten tutkimukseni teoreettinen tausta perustui näiden tarkasteluun. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea joustavan perusopetuksen opettajaa vuoden 2025 tammi-helmikuun aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan joustavaan perusopetukseen hakeutui oppilaita, joilla oli kouluun kiinnittymisen haasteita. Haasteet näyttäytyivät runsaina poissaoloina, alisuoriutumisena, toiminnanohjauksen vaikeuksina sekä haasteina toimia yleisluokan oppimisympäristössä. Lisäksi heikot itsetunto- ja pystyvyyskokemukset olivat opettajien mukaan yleisiä jopoluokalla opiskelevien oppilaiden keskuudessa. Joustavassa perusopetuksessa painotettiin, sen nimestäkin päätellen, joustavia opetus- ja oppimistapoja. Vaikka opetusmenetelmiä kuvattiin yhtenäisinä yleisluokan opetukseen verrattuna, työelämäpainotteisuutta jopoluokalla oli runsaasti enemmän. Opetus jopoluokalla nähtiin yksilöllisempänä, jolloin myös apua ja tukea pystyttiin tarjoamaan paremmin. Joustava perusopetus on opettajien näkemysten mukaan merkityksellinen. Opettajien mukaan joustava perusopetus tukee oppilaiden koulumielekkyyttä, minäpystyvyyttä, kouluun kiinnittymistä sekä valmiuksia siirtyä toiselle asteelle. Opetusmuoto mahdollisti peruskoulun suorittamisen niille nuorille, jotka kokivat haasteita yleisluokan opetuksen puolella.
Aiheen tutkiminen on ajankohtaista, sillä yhteiskuntamme suurimpina haasteina nähdään nuorten syrjäytyminen ja pahoinvoinnin kasvu. Koulu on keskeinen osa nuoren elämää ja koulutuksen ulkopuolelle jääminen on riskinä nuorten syrjäytymiselle. Joustavan perusopetuksen avulla pyritään ehkäisemään koulupudokkuutta ja nuorten syrjäytymistä, joten tutkimukseni teoreettinen tausta perustui näiden tarkasteluun. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Aineisto on kerätty haastattelemalla kolmea joustavan perusopetuksen opettajaa vuoden 2025 tammi-helmikuun aikana. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan joustavaan perusopetukseen hakeutui oppilaita, joilla oli kouluun kiinnittymisen haasteita. Haasteet näyttäytyivät runsaina poissaoloina, alisuoriutumisena, toiminnanohjauksen vaikeuksina sekä haasteina toimia yleisluokan oppimisympäristössä. Lisäksi heikot itsetunto- ja pystyvyyskokemukset olivat opettajien mukaan yleisiä jopoluokalla opiskelevien oppilaiden keskuudessa. Joustavassa perusopetuksessa painotettiin, sen nimestäkin päätellen, joustavia opetus- ja oppimistapoja. Vaikka opetusmenetelmiä kuvattiin yhtenäisinä yleisluokan opetukseen verrattuna, työelämäpainotteisuutta jopoluokalla oli runsaasti enemmän. Opetus jopoluokalla nähtiin yksilöllisempänä, jolloin myös apua ja tukea pystyttiin tarjoamaan paremmin. Joustava perusopetus on opettajien näkemysten mukaan merkityksellinen. Opettajien mukaan joustava perusopetus tukee oppilaiden koulumielekkyyttä, minäpystyvyyttä, kouluun kiinnittymistä sekä valmiuksia siirtyä toiselle asteelle. Opetusmuoto mahdollisti peruskoulun suorittamisen niille nuorille, jotka kokivat haasteita yleisluokan opetuksen puolella.