Tehtävien monipuolisuus osana historian oppimateriaaleja yläkoulussa : tutkimus yläkoulun historian oppi- ja tehtäväkirjoissa olevista tehtävistä
Tuomi, Juho (2025-05-02)
Tehtävien monipuolisuus osana historian oppimateriaaleja yläkoulussa : tutkimus yläkoulun historian oppi- ja tehtäväkirjoissa olevista tehtävistä
Tuomi, Juho
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052353842
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052353842
Tiivistelmä
Oppimateriaalit ovat olleet muutoksessa 2000-luvulla. Sähköisten materiaalien käyttö osana opetusta on lisääntynyt. Tästä huolimatta oppikirjat ovat säilyttäneet asemansa merkittävänä osana historian opetusta. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, minkä tyyppisiä tehtäviä yläkoulun historian oppimateriaaleissa on. Lisäksi selvitettiin, miten tehtävien jakautuminen luokkiin eroaa kustantajien oppimateriaalien välillä sekä oppikirjojen ja tehtäväkirjojen välillä. Tutkimusaineisto koostui yläkoulun kolmen eri kustantajan seitsemännen ja kahdeksannen luokan oppi- ja tehtäväkirjoista.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin lähilukua sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin pohjalta muodostettiin viisi luokkaa, joihin oppimateriaalien tehtäviä luokiteltiin: luokka 1(tiedon omaksuminen), luokka 2 (tiedon käsittely), luokka 3 (tiedon syvempi prosessointi), luokka 4 (kirjan ulkopuolisen tiedon hankinta ja käyttö) ja luokka 5 (useampi luokka).
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että oppimateriaalien tehtävät jakautuivat kokonaisuutena melko tasaisesti oppikirjojen osalta luokkien 1–3 välillä ja vähiten tehtäviä kuului luokkiin 4 ja 5. Tehtäväkirjojen osalta tehtävät jakautuivat melko tasaisesti luokkien 1–3 ja 5 välillä ja luokkaan 4 kuului vähiten tehtäviä. Oppikirjasarjojen osalta havaittiin selkeitä eroja tehtävien painottumisessa eri luokkiin riippuen oppikirjasarjasta. Toisissa painotettiin enemmän tiedon poimimiseen liittyviä tehtäviä ja toisissa puolestaan tehtävät jakautuivat tasaisemmin eri luokkien välillä. Oppikirjoja ja tehtäväkirjoja osalta oppikirjoissa korostuivat luokkien 1–3 tehtävät, kun taas tehtäväkirjoissa tehtävät jakautuivat tasaisemmin luokkien 1–3 ja 5 välillä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kokonaisuutena oppikirjat painottavat tehtävissään enemmän tiedon poimimista kuin tiedon käsittelyä ja soveltamista. Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää historiaa opettavat opettajat valitessaan koululla käytettävää materiaalia.
Tutkimuksen menetelminä käytettiin lähilukua sekä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin pohjalta muodostettiin viisi luokkaa, joihin oppimateriaalien tehtäviä luokiteltiin: luokka 1(tiedon omaksuminen), luokka 2 (tiedon käsittely), luokka 3 (tiedon syvempi prosessointi), luokka 4 (kirjan ulkopuolisen tiedon hankinta ja käyttö) ja luokka 5 (useampi luokka).
Tutkimuksen tuloksiksi saatiin, että oppimateriaalien tehtävät jakautuivat kokonaisuutena melko tasaisesti oppikirjojen osalta luokkien 1–3 välillä ja vähiten tehtäviä kuului luokkiin 4 ja 5. Tehtäväkirjojen osalta tehtävät jakautuivat melko tasaisesti luokkien 1–3 ja 5 välillä ja luokkaan 4 kuului vähiten tehtäviä. Oppikirjasarjojen osalta havaittiin selkeitä eroja tehtävien painottumisessa eri luokkiin riippuen oppikirjasarjasta. Toisissa painotettiin enemmän tiedon poimimiseen liittyviä tehtäviä ja toisissa puolestaan tehtävät jakautuivat tasaisemmin eri luokkien välillä. Oppikirjoja ja tehtäväkirjoja osalta oppikirjoissa korostuivat luokkien 1–3 tehtävät, kun taas tehtäväkirjoissa tehtävät jakautuivat tasaisemmin luokkien 1–3 ja 5 välillä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kokonaisuutena oppikirjat painottavat tehtävissään enemmän tiedon poimimista kuin tiedon käsittelyä ja soveltamista. Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää historiaa opettavat opettajat valitessaan koululla käytettävää materiaalia.