Vanhassa vara parempi? : Julkisen palvelun median tulevaisuus Ylen ja BBC:n strategioissa
Pellonperä, Eeva (2025-04-23)
Vanhassa vara parempi? : Julkisen palvelun median tulevaisuus Ylen ja BBC:n strategioissa
Pellonperä, Eeva
(23.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052354118
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052354118
Tiivistelmä
Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani Ylen ja BBC:n strategioita. Julkisen palvelun mediat ovat satavuotisen historiansa aikana muuttuneet yleisradioyhtiöistä monipuolisiksi medioiksi, joiden olemassaolo ei suinkaan ole taattu globalisaation, digitalisaation ja polarisaation leimaamassa ajassa. Tutkin strategioiden avulla, mihin julkisen palvelun mediaa tarvitaan tulevaisuudessa BBC:n ja Ylen mukaan, ja miten ne aikovat vastata näihin tarpeisiin.
Käytän tutkimuksessa kriittisen mediateollisuuden tutkimuksen viitekehystä ja erityisesti siihen kuuluvia reunaehtoja sääntelyyn, taloudellisiin ehtoihin ja teknologiaan liittyen. Menetelmäni on laadullinen sisällönanalyysi, jonka avulla tarkastelen BBC:n ja Ylen julkisia strategia-aiheisia dokumentteja. Aineistoni koostuu BBC:n maaliskuussa 2024 julkaistusta strategiadokumentista A BBC for the future: an essential part of the UK’s democracy, creative economy and society; Yleä koskevan aineiston koostin sen vuonna 2020 julkaistusta strategiadokumentista sekä materiaaleista, joita Yle toimitti sen rahoitusta ja tehtäviä pohtivalle parlamentaariselle työryhmälle vuonna 2024.
Tämän aineiston perusteella BBC ja Yle näkevät julkisen palvelun median tehtäväksi luoda edellytyksiä demokratian toteutumiselle välittämällä luotettavaa tietoa ja kamppailemalla disinformaatiota vastaan, jotta kansalaiset pystyvät tekemään rationaalisia päätöksiä ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Julkisen palvelun media myös kannattelee kansallista ja kulttuurista yhtenäisyyttä kertomalla kansallisia tarinoita ja kuvastamalla yleisöään.
Julkisen palvelun media saavuttaa tavoitteensa riittävän julkisen rahoituksen turvin, joka näyttäytyy ainoana rahoittamisen vaihtoehtona (kunhan rahoituksen taso ei laske). BBC ja Yle toisaalta myös korostavat julkisen palvelun median taloudellista merkitystä Suomen ja Ison-Britannian luovalle taloudelle. Julkisen palvelun media tavoittaa jokaisen kansalaisen tulevaisuudessakin tarjoamalla heille henkilökohtaisesti mielenkiintoisia ja relevantteja palveluita, jotka luodaan käyttämällä hyväksi tekoälyn ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia.
Tutkimusta voisi täydentää tutkimalla strategioiden jalkautumista organisaatioiden eri tasoilla tai haastattelemalla strategioiden luomiseen osallistuneita henkilöitä.
Käytän tutkimuksessa kriittisen mediateollisuuden tutkimuksen viitekehystä ja erityisesti siihen kuuluvia reunaehtoja sääntelyyn, taloudellisiin ehtoihin ja teknologiaan liittyen. Menetelmäni on laadullinen sisällönanalyysi, jonka avulla tarkastelen BBC:n ja Ylen julkisia strategia-aiheisia dokumentteja. Aineistoni koostuu BBC:n maaliskuussa 2024 julkaistusta strategiadokumentista A BBC for the future: an essential part of the UK’s democracy, creative economy and society; Yleä koskevan aineiston koostin sen vuonna 2020 julkaistusta strategiadokumentista sekä materiaaleista, joita Yle toimitti sen rahoitusta ja tehtäviä pohtivalle parlamentaariselle työryhmälle vuonna 2024.
Tämän aineiston perusteella BBC ja Yle näkevät julkisen palvelun median tehtäväksi luoda edellytyksiä demokratian toteutumiselle välittämällä luotettavaa tietoa ja kamppailemalla disinformaatiota vastaan, jotta kansalaiset pystyvät tekemään rationaalisia päätöksiä ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Julkisen palvelun media myös kannattelee kansallista ja kulttuurista yhtenäisyyttä kertomalla kansallisia tarinoita ja kuvastamalla yleisöään.
Julkisen palvelun media saavuttaa tavoitteensa riittävän julkisen rahoituksen turvin, joka näyttäytyy ainoana rahoittamisen vaihtoehtona (kunhan rahoituksen taso ei laske). BBC ja Yle toisaalta myös korostavat julkisen palvelun median taloudellista merkitystä Suomen ja Ison-Britannian luovalle taloudelle. Julkisen palvelun media tavoittaa jokaisen kansalaisen tulevaisuudessakin tarjoamalla heille henkilökohtaisesti mielenkiintoisia ja relevantteja palveluita, jotka luodaan käyttämällä hyväksi tekoälyn ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia.
Tutkimusta voisi täydentää tutkimalla strategioiden jalkautumista organisaatioiden eri tasoilla tai haastattelemalla strategioiden luomiseen osallistuneita henkilöitä.