Hälvenevät ääriviivat - Aikakokemus ja narratiivinen identiteetti Elena Ferranten Napoli-sarjassa
Ahonen, Ruusu (2025-05-12)
Hälvenevät ääriviivat - Aikakokemus ja narratiivinen identiteetti Elena Ferranten Napoli-sarjassa
Ahonen, Ruusu
(12.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052855792
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025052855792
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee italialaisen Elena Ferranten neliosaista kirjasarjaa, jota nimitetään Napoli-sarjaksi. Käsittelen tutkielmassani sarjan kaikkia neljää osaa, keskittyen laajoista teoksista omaan aiheeseeni sopiviin kohtiin. Työni aiheena on tutkia, miten Napoli-sarjassa käsitellään aikaa ja miten siinä ilmaistaan subjektiivista kokemusta ajasta henkilöhahmojen kokemuksien ja fiktiivisen omelämäkerrallisen kirjoittamisen kautta. Lähestyn subjektiivisen aikakokemuksen tutkimista tarkastelemalla elämän ja kerronnan suhdetta ja käytän narratiivisen identiteetin käsitettä, jonka kautta hahmottelen, miten oman elämän kertomusta tai kertomuksia voi tutkia ja tulkita aktiivisesti kirjoittamalla, samalla laajentaen mahdollisen tajua.
Vaikka Elena Ferrante on kirjailijan käyttämä salanimi, Napoli-sarjan katsotaan usein edustavan autofiktiivistä, omaelämäkerrallista kirjoittamista, sillä sarjan toinen päähenkilö Elena kirjoittaa omelämäkerrallisesti. Kirjoittavan hahmon ja samaa nimeä käyttävän kirjailijan välille on luotu kytköksiä, mutta autofiktiivisyydestä ei voida olla varmoja. Teosten sisäisessä maailmassa hahmo kirjoittaa hänen ja ystävänsä Lilan yhteenkietoutuvista elämistä ja jaetuista kokemuksista, jotka rakentavat relationaalista ja dialogista identiteettiä. Tutkin siis myös omaelämäkerrallisen kirjoittamisen kysymyksiä ja niiden suhdetta aikakokemukseen. Tutkimalla aikakokemusta ja elämän ja kerronnan suhdetta haluan osoittaa kertomisen ja kirjoittamisen eettiseen potentiaalin liittyviä mahdollisuuksia. Käytän työssäni relationaalisen ja dialogisen subjektin käsitteitä, joiden kautta analysoin, miten Napoli-sarja ilmentää vaikuttavia ihmissuhteita ja niiden vaikutusta identiteettiin ja elämäntarinaan. Napoli-sarjassa aikakokemus kytkeytyy vahvasti jaettuihin kokemuksiin ja ystävien yhteiseen elämään. Tulkitsen Elena Ferranten Napoli-sarjan kertovan keskeisesti siitä, miten vahva vaikutus ystävyyssuhteella voi olla elämässä.
Vaikka Elena Ferrante on kirjailijan käyttämä salanimi, Napoli-sarjan katsotaan usein edustavan autofiktiivistä, omaelämäkerrallista kirjoittamista, sillä sarjan toinen päähenkilö Elena kirjoittaa omelämäkerrallisesti. Kirjoittavan hahmon ja samaa nimeä käyttävän kirjailijan välille on luotu kytköksiä, mutta autofiktiivisyydestä ei voida olla varmoja. Teosten sisäisessä maailmassa hahmo kirjoittaa hänen ja ystävänsä Lilan yhteenkietoutuvista elämistä ja jaetuista kokemuksista, jotka rakentavat relationaalista ja dialogista identiteettiä. Tutkin siis myös omaelämäkerrallisen kirjoittamisen kysymyksiä ja niiden suhdetta aikakokemukseen. Tutkimalla aikakokemusta ja elämän ja kerronnan suhdetta haluan osoittaa kertomisen ja kirjoittamisen eettiseen potentiaalin liittyviä mahdollisuuksia. Käytän työssäni relationaalisen ja dialogisen subjektin käsitteitä, joiden kautta analysoin, miten Napoli-sarja ilmentää vaikuttavia ihmissuhteita ja niiden vaikutusta identiteettiin ja elämäntarinaan. Napoli-sarjassa aikakokemus kytkeytyy vahvasti jaettuihin kokemuksiin ja ystävien yhteiseen elämään. Tulkitsen Elena Ferranten Napoli-sarjan kertovan keskeisesti siitä, miten vahva vaikutus ystävyyssuhteella voi olla elämässä.