Liikuntaa opettavien opettajien kokemuksia palloilun opettamisesta
Pelto-Piri, Jesse (2025-05-22)
Liikuntaa opettavien opettajien kokemuksia palloilun opettamisesta
Pelto-Piri, Jesse
(22.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056175
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056175
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on lisätä tietoa palloilun opettamisesta peruskoulussa opettajien näkökulmasta. Palloilulla on aiemmissa tutkimuksissa todettu olevan iso rooli peruskoulun liikunnan opetuksessa, joten aihe on tärkeä tutkittavaksi. Tällä tutkimuksella pyritään selvittämään, millaisia kokemuksia opettajilla on palloilun opettamiseen liittyen sekä millaiseksi he kokevat palloilun roolin perusopetuksen liikuntatunneilla.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla neljää peruskoulun opettajaa. Vastaajien etsimiseen käytettiin mukavuusotantaa ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluina helmikuun 2025 aikana. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tarkoituksena on löytää aineistosta tärkeä tieto. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille palloilun monipuoliset mahdollisuudet niin fyysisissä kuin sosiaalisissa taidoissa. Aineistoista kävi ilmi myös erilaisten opetustyylien sekä menetelmien käyttämisen tärkeys palloilussa. Opettajan motivointi nostettiin yhdeksi tärkeäksi teemaksi palloilutunneilla. Oppilaiden palloilutaustalla koettiin olevan merkitystä palloiluun suhtautumisessa. Tämän tutkimuksen aineiston ollessa pieni tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää, jonka vuoksi lisätutkimus aiheesta on tarpeen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla neljää peruskoulun opettajaa. Vastaajien etsimiseen käytettiin mukavuusotantaa ja haastattelut toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluina helmikuun 2025 aikana. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka tarkoituksena on löytää aineistosta tärkeä tieto. Tutkimuksen tuloksissa nousi esille palloilun monipuoliset mahdollisuudet niin fyysisissä kuin sosiaalisissa taidoissa. Aineistoista kävi ilmi myös erilaisten opetustyylien sekä menetelmien käyttämisen tärkeys palloilussa. Opettajan motivointi nostettiin yhdeksi tärkeäksi teemaksi palloilutunneilla. Oppilaiden palloilutaustalla koettiin olevan merkitystä palloiluun suhtautumisessa. Tämän tutkimuksen aineiston ollessa pieni tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää, jonka vuoksi lisätutkimus aiheesta on tarpeen.