Ihmeelliset vuodet TCM-ryhmänhallintakoulutuksen vaikutukset opettajan ja lapsen vuorovaikutukseen sekä opettajan ammatilliseen kehittymiseen
Laine, Marianne (2025-05-05)
Ihmeelliset vuodet TCM-ryhmänhallintakoulutuksen vaikutukset opettajan ja lapsen vuorovaikutukseen sekä opettajan ammatilliseen kehittymiseen
Laine, Marianne
(05.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056488
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056488
Tiivistelmä
Tämän kaksivuotisen seurantatutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Ihmeelliset vuodet Teacher Management Program (TCM)-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen vaikutuksia varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien vuorovaikutukseen lasten kanssa sekä heidän ammatilliseen kehittymiseensä. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä opettajien vuorovaikutustaidot ja ammatillinen kehittyminen ovat keskeisiä tekijöitä lasten hyvinvoinnin sekä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin kahtena kahdessa vaiheessa koulutuksen päättymisestä. Tutkimukseen osallistui sekä varhaiskasvatuksen opettajia että varhaiskasvatuksen erityisopettajia (N=6). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että TCM-koulutus vahvisti opettajien myönteistä ja sensitiivistä vuorovaikutusta lasten kanssa, lisäsi tietoista ja reflektiivistä työotetta sekä tarjosi konkreettisia menetelmiä lasten käyttäytymisen ohjaamiseen. Koulutuksen vaikutukset näkyivät myös opettajien ammatillisessa kasvussa, itsetuntemuksen kehittymisessä sekä minäpystyvyyden vahvistumisessa. Vaikutukset eivät jääneet hetkellisiksi, vaan ne näyttäytyivät edelleen vahvoina vuoden kuluttua koulutuksen päättymisestä.
Tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta TCM-menetelmän vaikuttavuudesta ja korostavat sen merkitystä varhaiskasvatuksen kentällä. Koulutuksen vaikutukset ulottuivat niin opettajien konkreettisiin vuorovaikutustaitoihin kuin syvemmillekin tasoille, kuten ammatilliseen identiteettiin ja kasvatuksellisiin uskomuksiin. Näin ollen TCM-koulutus näyttäytyy paitsi hyödyllisenä pedagogisena työkaluna, myös ammatillista kasvua ja hyvinvointia tukevana kokonaisuutena.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin kahtena kahdessa vaiheessa koulutuksen päättymisestä. Tutkimukseen osallistui sekä varhaiskasvatuksen opettajia että varhaiskasvatuksen erityisopettajia (N=6). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että TCM-koulutus vahvisti opettajien myönteistä ja sensitiivistä vuorovaikutusta lasten kanssa, lisäsi tietoista ja reflektiivistä työotetta sekä tarjosi konkreettisia menetelmiä lasten käyttäytymisen ohjaamiseen. Koulutuksen vaikutukset näkyivät myös opettajien ammatillisessa kasvussa, itsetuntemuksen kehittymisessä sekä minäpystyvyyden vahvistumisessa. Vaikutukset eivät jääneet hetkellisiksi, vaan ne näyttäytyivät edelleen vahvoina vuoden kuluttua koulutuksen päättymisestä.
Tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta TCM-menetelmän vaikuttavuudesta ja korostavat sen merkitystä varhaiskasvatuksen kentällä. Koulutuksen vaikutukset ulottuivat niin opettajien konkreettisiin vuorovaikutustaitoihin kuin syvemmillekin tasoille, kuten ammatilliseen identiteettiin ja kasvatuksellisiin uskomuksiin. Näin ollen TCM-koulutus näyttäytyy paitsi hyödyllisenä pedagogisena työkaluna, myös ammatillista kasvua ja hyvinvointia tukevana kokonaisuutena.