Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ihmeelliset vuodet TCM-ryhmänhallintakoulutuksen vaikutukset opettajan ja lapsen vuorovaikutukseen sekä opettajan ammatilliseen kehittymiseen

Laine, Marianne (2025-05-05)

Ihmeelliset vuodet TCM-ryhmänhallintakoulutuksen vaikutukset opettajan ja lapsen vuorovaikutukseen sekä opettajan ammatilliseen kehittymiseen

Laine, Marianne
(05.05.2025)
Katso/Avaa
Laine_Marianne_opinnayte.pdf (1.159Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056488
Tiivistelmä
Tämän kaksivuotisen seurantatutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Ihmeelliset vuodet Teacher Management Program (TCM)-ryhmänhallintamenetelmäkoulutuksen vaikutuksia varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien vuorovaikutukseen lasten kanssa sekä heidän ammatilliseen kehittymiseensä. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä opettajien vuorovaikutustaidot ja ammatillinen kehittyminen ovat keskeisiä tekijöitä lasten hyvinvoinnin sekä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka toteutettiin kahtena kahdessa vaiheessa koulutuksen päättymisestä. Tutkimukseen osallistui sekä varhaiskasvatuksen opettajia että varhaiskasvatuksen erityisopettajia (N=6). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että TCM-koulutus vahvisti opettajien myönteistä ja sensitiivistä vuorovaikutusta lasten kanssa, lisäsi tietoista ja reflektiivistä työotetta sekä tarjosi konkreettisia menetelmiä lasten käyttäytymisen ohjaamiseen. Koulutuksen vaikutukset näkyivät myös opettajien ammatillisessa kasvussa, itsetuntemuksen kehittymisessä sekä minäpystyvyyden vahvistumisessa. Vaikutukset eivät jääneet hetkellisiksi, vaan ne näyttäytyivät edelleen vahvoina vuoden kuluttua koulutuksen päättymisestä.
Tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta TCM-menetelmän vaikuttavuudesta ja korostavat sen merkitystä varhaiskasvatuksen kentällä. Koulutuksen vaikutukset ulottuivat niin opettajien konkreettisiin vuorovaikutustaitoihin kuin syvemmillekin tasoille, kuten ammatilliseen identiteettiin ja kasvatuksellisiin uskomuksiin. Näin ollen TCM-koulutus näyttäytyy paitsi hyödyllisenä pedagogisena työkaluna, myös ammatillista kasvua ja hyvinvointia tukevana kokonaisuutena.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9250]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste