Aloittavien opettajaopiskelijoiden kulttuuriset uskomukset Turun yliopistossa
Luiskari, Matilda; Lehtonen, Anna (2025-04-25)
Aloittavien opettajaopiskelijoiden kulttuuriset uskomukset Turun yliopistossa
Luiskari, Matilda
Lehtonen, Anna
(25.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056566
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056566
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan Turun yliopistossa opettajaopintonsa aloittavien opiskelijoiden kulttuurisia uskomuksia, jotka on jaettu monikulttuurisiin ja tasa-arvoisiin uskomuksiin. Tutkielmassa pyritään selvittämään, eroavatko opettajaopiskelijoiden monikulttuuriset ja tasa-arvoiset uskomukset keskenään ja eri taustamuuttujien perusteella muodostettujen opettajaopiskelijaryhmien välillä. Lisäksi tarkastellaan, millaisia ryhmiä opettajaopiskelijoista muodostuu heidän monikulttuuristen ja tasa-arvoisten uskomusten perusteella. Aihe on tärkeä tutkittavaksi, sillä kulttuurisen moninaisuuden lisääntyessä yhteiskunnassa myös tulevien opettajien kulttuurinen osaaminen korostuu kouluissa.
Tutkielmassa hyödynnettiin KASVU-hankkeen aineistoa, joka on kerätty Turun yliopistossa aloittavilta opettajaopiskelijoilta syyslukukausien 2020 ja 2021 aluissa Kulttuuriset uskomukset -mittarilla. Aineisto koostuu 312 opiskelijan vastauksista, ja sitä analysoitiin kvantitatiivisilla menetelmillä, kuten erilaisilla keskiarvovertailuilla ja klusterianalyysilla.
Tutkielmassa selvisi, että opettajaopiskelijoiden monikulttuuriset uskomukset ovat korkeampia kuin heidän tasa-arvoiset uskomuksensa. Taustamuuttujien perusteella muodostettujen ryhmien välillä ei havaittu eroja monikulttuurisissa ja tasa-arvoisissa uskomuksissa syntymävuosien, eri koulutusohjelmien, aiempien korkeimpien suoritettujen tutkintojen eikä huoltajien koulutustaustojen kohdalla. Sukupuolten välillä huomattiin ero monikulttuurissa uskomuksissa niin, että naisten uskomukset olivat korkeampia kuin miesten. Opettajaopiskelijoiden monikulttuuristen ja tasa-arvoisten uskomusten perusteella saatiin myös muodostettua viisi toisistaan eroavaa klusteria, mutta taustamuuttujista ei voitu havaita tiettyä ryhmittelevää tekijää. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että opettajaopiskelijoiden kulttuuriset uskomukset ovat keskimäärin hyvin korkeita, ja opettajaopiskelijat ovat suhteellisen homogeeninen ryhmä. Tutkielma tarjoaa arvokasta ja ajankohtaista tietoa Turun yliopiston opettajaopiskelijoiden kulttuurisista uskomuksista opintojensa alussa.
Tutkielmassa hyödynnettiin KASVU-hankkeen aineistoa, joka on kerätty Turun yliopistossa aloittavilta opettajaopiskelijoilta syyslukukausien 2020 ja 2021 aluissa Kulttuuriset uskomukset -mittarilla. Aineisto koostuu 312 opiskelijan vastauksista, ja sitä analysoitiin kvantitatiivisilla menetelmillä, kuten erilaisilla keskiarvovertailuilla ja klusterianalyysilla.
Tutkielmassa selvisi, että opettajaopiskelijoiden monikulttuuriset uskomukset ovat korkeampia kuin heidän tasa-arvoiset uskomuksensa. Taustamuuttujien perusteella muodostettujen ryhmien välillä ei havaittu eroja monikulttuurisissa ja tasa-arvoisissa uskomuksissa syntymävuosien, eri koulutusohjelmien, aiempien korkeimpien suoritettujen tutkintojen eikä huoltajien koulutustaustojen kohdalla. Sukupuolten välillä huomattiin ero monikulttuurissa uskomuksissa niin, että naisten uskomukset olivat korkeampia kuin miesten. Opettajaopiskelijoiden monikulttuuristen ja tasa-arvoisten uskomusten perusteella saatiin myös muodostettua viisi toisistaan eroavaa klusteria, mutta taustamuuttujista ei voitu havaita tiettyä ryhmittelevää tekijää. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että opettajaopiskelijoiden kulttuuriset uskomukset ovat keskimäärin hyvin korkeita, ja opettajaopiskelijat ovat suhteellisen homogeeninen ryhmä. Tutkielma tarjoaa arvokasta ja ajankohtaista tietoa Turun yliopiston opettajaopiskelijoiden kulttuurisista uskomuksista opintojensa alussa.