Opettaja kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttajana
Kuikko, Emilia; Ollinpoika, Emmi (2025-04-29)
Opettaja kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttajana
Kuikko, Emilia
Ollinpoika, Emmi
(29.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056554
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056554
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millä tavoilla opettajat toteuttavat kielellisesti vastuullista opetusta. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin toteutumisen taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä opettajien käyttämiä keinoja akateemisen ja matematiikan oppiainekohtaisen kielen oppimisen tukemiseksi. Aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia (n = 8) puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Aineiston analysointi toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Opinnäytetyössä hyödynnettiin tutkijatriangulaatiota, sillä se toteutettiin kahden opinnäytetyön tekijän yhteistyönä.
Opettajien näkemyksistä ilmeni myönteinen suhtautuminen kielellisesti vastuullista opetusta kohtaan, sillä kielten näkyväksi tekeminen, niiden arvostaminen ja ensikielen merkitys oppimisessa nähtiin tärkeänä. Kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttaminen ilmeni opettajien välittämänä arvostuksena kieliä kohtaan, oppilaiden kielten hyödyntämisenä, kieliin ja kulttuureihin tutustumisena sekä kielten näkymisenä luokkahuoneessa. Kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttamista hankaloittaviksi tekijöiksi mainittiin ajanpuute, osaamisen puute sekä suuri ryhmäkoko. Opettajien käyttämiä akateemisen kielen tukikeinoja olivat käsitteiden selittäminen, oppimisstrategioiden käyttäminen, opetuksen mukauttaminen, toisto ja kertaaminen sekä visuaalinen tuki. Matematiikan oppiainekohtaisen kielen tukikeinoja olivat havainnollistaminen, käsitteiden avaaminen sanallisesti, toisto ja kertaaminen sekä sisällön selkeyttäminen.
Enemmistöllä opettajista vaikutti olevan kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttamiseen liittyvää osaamista, mutta siitä huolimatta he ilmaisivat epävarmuutta osaamistaan kohtaan. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että enemmistö opettajista toteuttaa kielellisesti vastuullista opetusta jollakin tasolla, välillä jopa tiedostamattaan. Tulokset osoittavat tarpeen koulutukselle kielellisesti vastuullisesta opetuksesta, jonka avulla voitaisiin lisätä opettajien tietoisuutta sekä osaamista aiheesta. Näin voitaisiin mahdollistaa myös pääsy lähemmäksi tilannetta, jossa jokainen opettaja toteuttaisi kielellisesti vastuullista opetusta.
Opettajien näkemyksistä ilmeni myönteinen suhtautuminen kielellisesti vastuullista opetusta kohtaan, sillä kielten näkyväksi tekeminen, niiden arvostaminen ja ensikielen merkitys oppimisessa nähtiin tärkeänä. Kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttaminen ilmeni opettajien välittämänä arvostuksena kieliä kohtaan, oppilaiden kielten hyödyntämisenä, kieliin ja kulttuureihin tutustumisena sekä kielten näkymisenä luokkahuoneessa. Kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttamista hankaloittaviksi tekijöiksi mainittiin ajanpuute, osaamisen puute sekä suuri ryhmäkoko. Opettajien käyttämiä akateemisen kielen tukikeinoja olivat käsitteiden selittäminen, oppimisstrategioiden käyttäminen, opetuksen mukauttaminen, toisto ja kertaaminen sekä visuaalinen tuki. Matematiikan oppiainekohtaisen kielen tukikeinoja olivat havainnollistaminen, käsitteiden avaaminen sanallisesti, toisto ja kertaaminen sekä sisällön selkeyttäminen.
Enemmistöllä opettajista vaikutti olevan kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttamiseen liittyvää osaamista, mutta siitä huolimatta he ilmaisivat epävarmuutta osaamistaan kohtaan. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että enemmistö opettajista toteuttaa kielellisesti vastuullista opetusta jollakin tasolla, välillä jopa tiedostamattaan. Tulokset osoittavat tarpeen koulutukselle kielellisesti vastuullisesta opetuksesta, jonka avulla voitaisiin lisätä opettajien tietoisuutta sekä osaamista aiheesta. Näin voitaisiin mahdollistaa myös pääsy lähemmäksi tilannetta, jossa jokainen opettaja toteuttaisi kielellisesti vastuullista opetusta.