Näytä suppeat kuvailutiedot

Aikuisena saadun ADHD-diagnoosin koetut vaikutukset minäkäsitykseen ja itsetuntoon

Haapio, Roosa (2025-05-14)

dc.contributor.authorHaapio, Roosa
dc.date.accessioned2025-05-31T21:05:04Z
dc.date.available2025-05-31T21:05:04Z
dc.date.issued2025-05-14
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/181579
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten aikuisena saatu ADHD-diagnoosi on yhteydessä minäkäsitykseen ja itsetuntoon. Yhteyttä selvitettiin tarkastelemalla aikuisiällä ADHD-diagnoosin saaneiden minäkäsityksen ja itsetunnon tasoja sekä diagnoosin koettuja vaikutuksia itsetuntoon ja käsityksiin itsestä. Lisäksi tarkasteluun otettiin varhaisemmalle ADHD:n diagnosoinnille annetut merkitykset. Aikuisten ADHD-diagnoosien kasvanut määrä on ajankohtainen julkisen keskustelun aihe, mutta tutkimustietoa aikuisten kokemuksista diagnoosin saamiseen liittyen on saatavilla vain vähän. Tutkimusaihe on tärkeä, koska ADHD-piirteiden ja tukitoimien ulkopuolelle jäämisen on havaittu olevan yhteydessä monenlaisiin haasteisiin, jotka ulottuvat myös yhteiskunnan tasolle muun muassa matalamman koulutustason ja korkeamman masennusoireilun kautta (Able, Johnston, Adler & Swindle 2007). Itsetunnon tason on kuitenkin aikuisilla havaittu toimivan välittävänä tekijänä ADHD:n ja kielteisten seurannaisvaikutusten ilmenemisen välillä (Pedersen, Edvardsen, Messina, Volden, Weyandt & Lundervold 2024). Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä aikuisena saadun ADHD-diagnoosin yksilötason vaikutuksista sekä varhaisen ADHD:n tunnistamisen tärkeydestä. Kokemuksia ymmärtämällä voidaan entistä paremmin tukea aikuisiällä ADHD-diagnoosin saaneita. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla Facebook-ryhmästä ”Avoin AD(H)D vertaistukiryhmä”. Aineistonkeruu toteutettiin toukokuussa 2024. Kyselylomake sisälsi sekä Likert-asteikollisia väittämäsarjoja että avoimia kysymyksiä. Aineiston analysoinnissa yhdisteltiin määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aikuisena saatu ADHD-diagnoosi on monin tavoin yhteydessä minäkäsitykseen ja itsetuntoon. Aikuisiällä saadun ADHD-diagnoosin koettiin vahvistaneen itsetuntoa sekä kokemuksia omasta kyvykkyydestä. Diagnoosin saamisella koettiin olleen myös kielteisiä vaikutuksia, joiden ymmärtäminen on yhtä lailla tärkeää yksilöiden tukemisen kannalta. Varhaisemmalle ADHD:n diagnosoinnille annetut merkitykset osoittivat, että varhainen ADHD:n diagnosointi voi suojata yksilöiden minäkäsitystä ja itsetuntoa, ja vaikutukset saattavat yksilöiden hyvinvoinnin lisäksi heijastua myös yhteiskunnalliselle tasolle. Kuitenkin tutkimuksen tulosten mukaan myös aikuisiällä saadulla ADHD-diagnoosilla voi olla myönteisiä vaikutuksia yksilöiden itsetuntoon sekä käsityksiin itsestä diagnoosin viivästymisestä huolimatta.
dc.format.extent102
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectADHD, neuromoninaisuus, minäkäsitys, itsetunto
dc.titleAikuisena saadun ADHD-diagnoosin koetut vaikutukset minäkäsitykseen ja itsetuntoon
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2025053056407
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede (kasvatustieteiden laitos)|en=Educational Sciences|
dc.contributor.departmentfi=Kasvatustieteiden laitos|en=Department of Education|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot