Supplier diversity implementation as part of sustainable procurement of Finnish enterprises
Mahnala, Elle (2025-05-20)
Supplier diversity implementation as part of sustainable procurement of Finnish enterprises
Mahnala, Elle
(20.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056689
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025053056689
Tiivistelmä
Companies are increasingly required to implement sustainability practices as part of their different business operations. Procurement plays an important role in sustainability implementation, and in sustainable procurement the organization integrates the environmental, social, and monetary dimensions of sustainability into its procurement processes. One form of implementing social sustainability that has emerged is supplier diversity. In supplier diversity the buyer organization procures products or services from suppliers who have traditionally been underrepresented in our society. Supplier diversity has been executed as part of sustainable procurement for decades in the United States. From North America, it has gradually spread to other countries as part of corporate sustainability practices, although it is not yet globally implemented. This research studies how Finnish enterprises implement supplier diversity as part of their sustainable procurement. The research was conducted using a qualitative research approach and utilized both primary and secondary data sources. The primary data was collected through semi-structured interviews, which explored the views of Finnish procurement and sustainability professionals on the implementation of supplier diversity in their organizations. The secondary data was gathered through document analysis of the public reports and websites of the interviewed Finnish companies. The findings of the study revealed that supplier diversity remains a relatively unfamiliar concept among Finnish procurement and sustainability professionals and is not currently widely implemented in Finnish companies. Moreover, the concept of a diverse supplier has not been widely defined in Finnish business contexts. Finnish companies identified several barriers to the implementation of supplier diversity, such as lack of data and knowledge, limited resources, lack of stakeholder and top management interest, and the current political atmosphere. Despite the challenges, the companies also recognized drivers and benefits of executing supplier diversity in procurement. These included for example competitive advantage and enhanced brand reputation, increased innovation, and overall enhanced economic well-being in society. This study provides valuable insights for Finnish companies into the current implementation of supplier diversity and the key drivers and barriers to its adaptation. It addresses the research gap in how Finnish enterprises approach supplier diversity, and thus lays a foundation for future, more in-depth research on the topic. Yrityksiltä vaaditaan vastuullisuustoimia yhä enemmän osana yritystoiminnan eri osa-alueita. Hankinnalla on keskeinen rooli vastuullisuuden toteuttamisessa, ja vastuullisessa hankinnassa yritys omaksuu sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristövastuullisuuden ulottuvuudet osaksi hankinnan prosesseja. Yhdeksi sosiaalisen vastuullisuuden toteuttamisen muodoksi on noussut toimittajien monimuotoisuus. Siinä ostajaorganisaatio hankkii tuotteita tai palveluita toimittajilta, jotka ovat perinteisesti olleet epäedustetussa asemassa yhteiskunnassamme. Toimittajien monimuotoisuutta on toteutettu osana vastuullista hankintaa jo vuosikymmeniä Yhdysvalloissa. Sieltä se on hiljalleen levinnyt myös muihin maihin osaksi yritysvastuullisuutta, mutta sen toteuttaminen ei ole kuitenkaan vielä globaalilla tasolla. Tämä tutkimus selvittää, kuinka suomalaiset yritykset toteuttavat toimittajien monimuotoisuutta osana vastuullista hankintaansa. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa lähteinä hyödynnettiin primääri- sekä sekundääridataa. Primääridata kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa kartoitettiin suomalaisten hankinta- sekä vastuullisuusammattilaisten näkemyksiä toimittajien monimuotoisuuden toteuttamisesta heidän organisaatioissaan. Sekundääridata koottiin dokumenttianalyysinä haastateltavien suomalaisten yritysten julkisista raporteista ja nettisivuista. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että toimittajien monimuotoisuus on vielä melko vieras konsepti suomalaisille hankinta- ja vastuullisuusammattilaisille, eikä se ole tällä hetkellä laajassa toteutuksessa suomalaisissa yrityksissä. Monimuotoista toimittajaa ei ole myöskään määritelty laajalti suomalaisissa yrityksissä. Suomalaiset yritykset tunnistivat lukuisia esteitä toimittajien monimuotoisuuden toteuttamiselle, kuten tiedon puutteen, rajalliset resurssit, sidosryhmien ja yrityksen johdon vähäisen kiinnostuksen aiheeseen, sekä nykyisen poliittisen ilmapiirin. Vaikka suomalaiset yritykset korostivatkin toimittajien monimuotoisuuden toteuttamisen haasteita, he myös tunnistivat ajureita ja hyötyjä monimuotoisuuden edistämiselle hankinnassa. Toimittajien monimuotoisuuden ajureiksi ja hyödyiksi tunnistettiin muun muassa kilpailuetu ja vahvempi yritysmaine, lisääntynyt innovaatio, ja kokonaisvaltaisesti parempi taloudellinen hyvinvointi yhteiskunnassa. Tämä tutkimus tarjoaa suomalaisille yrityksille arvokasta tietoa siitä, miten toimittajien monimuotoisuutta toteutetaan tällä hetkellä, ja mitkä ovat sen toteuttamisen ajurit ja esteet. Tällä tutkimuksella täytetään suomalaisten yritysten toimittajien monimuotoisuuden toteuttamisen tutkimusaukkoa, ja täten se voi luoda perustaa tulevalle ja syvemmälle tutkimukselle aiheeseen liittyen.