Tietojen luovuttaminen poliisilain palomuurisäännöksen nojalla
Laitinen, Reetta (2025-05-23)
Tietojen luovuttaminen poliisilain palomuurisäännöksen nojalla
Laitinen, Reetta
(23.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257559
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060257559
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on poliisilain 5a luvun 44 §, joka koskee tiedustelumenetelmällä hankitun tiedon luovuttamista rikostorjuntaan. Säännöstä on nimitetty myös palomuurisäännökseksi. Tutkielmassa selvitetään tiedon luovuttamisen edellytyksiä lainkohdan nojalla, sekä pyritään paikantamaan sääntelyn taustalla vaikuttavia intressejä. Tutkielman tarkoituksena on myös selvittää, millä tavoin erilaiset intressit näkyvät sääntelyssä. Muun ohessa tutkielmassa sijoitetaan palomuurisäännös osaksi muuta suojelupoliisin tiedonvaihtoa koskevaa sääntelyä.
Tutkielmassa pyritään lainopillisella menetelmällä tulkitsemaan ja systematisoimaan voimassa olevaa oikeutta. Lähdeaineistona käytetään erityisesti lainsäädännön esitöitä sekä oikeuskirjallisuutta.
Tutkielmassa havaitaan, että säännöksen nojalla rikostorjuntaan luovutettavat tiedot ovat ilmoitusvelvollisuuden, ilmoitusoikeuden tai luovutuskiellon piirissä. Sääntely sisältää harkintavaltaa koskien ilmoitusoikeuden alaisia tietoja sekä 1 momentin nojalla tapahtuvaa ilmoituksen siirtämistä. Tutkielman perusteella voidaan todeta, ettei harkintavaltaa sitoville säännöksen 1 ja 3 momenttien kriteereille ole määriteltävissä tarkkaa sisältöä tai selkeää keskinäistä painoarvoa. Tutkielmassa havaitaan myös, ettei harkintavaltaa ole sidottu suoraan ulkoisen valvonnan alaiseksi muutoin, kuin ilmoituksen siirtämistä koskevissa tilanteissa.
Tutkielman perusteella sääntelyn taustalta on hahmotettavissa useampia intressejä, jotka osin limittyvät toisiinsa ja ovat erisuuntaisia. Sääntelyn taustalta hahmottuu rikostorjunnallisen intressin lisäksi ainakin intressi suojata tiedustelun edellytyksiä, estää muuta tiedonhankintaa koskevan sääntelyn kiertämistä sekä turvata viranomaisten välistä tiedonvaihtoa ja yksilön henkilötietojen suojaa.
Tutkielmassa pyritään lainopillisella menetelmällä tulkitsemaan ja systematisoimaan voimassa olevaa oikeutta. Lähdeaineistona käytetään erityisesti lainsäädännön esitöitä sekä oikeuskirjallisuutta.
Tutkielmassa havaitaan, että säännöksen nojalla rikostorjuntaan luovutettavat tiedot ovat ilmoitusvelvollisuuden, ilmoitusoikeuden tai luovutuskiellon piirissä. Sääntely sisältää harkintavaltaa koskien ilmoitusoikeuden alaisia tietoja sekä 1 momentin nojalla tapahtuvaa ilmoituksen siirtämistä. Tutkielman perusteella voidaan todeta, ettei harkintavaltaa sitoville säännöksen 1 ja 3 momenttien kriteereille ole määriteltävissä tarkkaa sisältöä tai selkeää keskinäistä painoarvoa. Tutkielmassa havaitaan myös, ettei harkintavaltaa ole sidottu suoraan ulkoisen valvonnan alaiseksi muutoin, kuin ilmoituksen siirtämistä koskevissa tilanteissa.
Tutkielman perusteella sääntelyn taustalta on hahmotettavissa useampia intressejä, jotka osin limittyvät toisiinsa ja ovat erisuuntaisia. Sääntelyn taustalta hahmottuu rikostorjunnallisen intressin lisäksi ainakin intressi suojata tiedustelun edellytyksiä, estää muuta tiedonhankintaa koskevan sääntelyn kiertämistä sekä turvata viranomaisten välistä tiedonvaihtoa ja yksilön henkilötietojen suojaa.