Lukutaidon alkukartoitus neljässä aapisessa
Nikkilä, Hanna-Leena (2025-04-30)
Lukutaidon alkukartoitus neljässä aapisessa
Nikkilä, Hanna-Leena
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358389
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358389
Tiivistelmä
Tämä pro gradu- tutkielma analysoi ja vertaa neljän markkinoilla olevan aapisen: Ystävien aapinen, Satuovien aapinen, Tarinoiden aapinen sekä Seikkailujen aapinen lukutaidon alkukartoituksia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia lukutaidon alkukartoituksia aapiset sisältävät, sekä mitä tietoa ne antavat oppilaiden lukutaidosta ja lukivalmiuksista suhteessa lukutaidon kehitysteorioihin. Tutkimus tarkastelee myös kartoitusten luotettavuutta niihin liitetyn ohjeistuksen ja tehtävien sisällön näkökulmasta. Tutkimus analysoi neljän aapisen lukutaidon alkukartoituksia aineistolähtöisesti ja teoriapohjaisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmällä, joka mahdollistaa aineiston tarkastelun ja vertailun.
Ensimmäisen luokan syksyllä koulutulokkaat ovat eri tasolla lukutaidoissaan ja –valmiuksissaan. Luokanopettaja saa tietoa tulevista oppilaistaan keväällä nivelvaiheessa esiopettajilta, mutta oppilaiden taidot ovat voineet muuttua kesän aikana. Tästä syytä opettajien on tärkeää kartoittaa koulutulokkaiden lukutaidon taso opetuksen suunnittelua ja tuen tarpeen arviointia varten. Tähän tarkoitukseen on käytössä standardoituja testejä, mutta ne ovat monesti erityisopettajien käyttöön tarkoitettuja. Tämä tutkimus keskittyy niihin lukutaidon kartoitukseen tarkoitettuihin materiaaleihin, jotka ovat luokanopettajien saatavilla. Monet aapiset vastaavat tähän tarpeeseen omilla lukutaidon alkukartoituksillaan.
Aloittelevana luokanopettajana haluan tutkimuksella tuoda myös käytännöllistä tietoa samassa tilanteessa oleville kollegoille. Tutkimus esittelee neljän aapisen lukutaidon alkukartoituksen. Olen ottanut yhdeksi näkökulmaksi tutkimukseen alkukartoituksiin opettajan oppaissa liittyvät ohjeistukset, sillä ne vaikuttavat siihen, miten kartoitusta oppilaan kanssa tehdään. Tutkimuksessa vertaillaan aapisten kartoitusten sisältöjä ja tarkastellaan niiden ohjeistuksia, arvioiden, kuinka ne tukevat opettajia kartoitusten toteuttamisessa, sekä miten ne vaikuttavat kartoitusten luotettavuuteen.
Tutkimus osoittaa, että näiden neljän aapisen alkukartoitukset tarjoavat hyödyllistä tietoa oppilaiden lukutaidosta. Ne käsittävät yleisimmät peruslukutaidon kehittymisen vaiheet ja antavat mahdollisuuden opettajalle tehdä havaintoja oppilaan sanavarastosta, fonologisesta tietoisuudesta sekä kirjaintuntemuksesta. Kartoituksissa oli eroja tehtävien vaativuudessa sekä kartoitusten laajuudessa, mutta verrattuna lukutaidon kehityksen vaiheiden arvioimiseen ne kaikki täyttävät tehtävänsä. Ohjeistuksissa oli myös eroa. Satuovien aapinen oli ohjeistuksiltaan kaikkein kattavin ja opettajaa arviointitilanteessa ohjaavin. Suppein yleinen ja tehtäväkohtainen ohjeistus oli Seikkailujen aapisessa. Aineistona olevien aapisten alkukartoitusten valinnat pien- ja suuraakkosten käyttämisessä, sekä tekstitasoisen lukemisen tehtävän vaativuuserot heikentävät kartoitusten luotettavuutta.
Ensimmäisen luokan syksyllä koulutulokkaat ovat eri tasolla lukutaidoissaan ja –valmiuksissaan. Luokanopettaja saa tietoa tulevista oppilaistaan keväällä nivelvaiheessa esiopettajilta, mutta oppilaiden taidot ovat voineet muuttua kesän aikana. Tästä syytä opettajien on tärkeää kartoittaa koulutulokkaiden lukutaidon taso opetuksen suunnittelua ja tuen tarpeen arviointia varten. Tähän tarkoitukseen on käytössä standardoituja testejä, mutta ne ovat monesti erityisopettajien käyttöön tarkoitettuja. Tämä tutkimus keskittyy niihin lukutaidon kartoitukseen tarkoitettuihin materiaaleihin, jotka ovat luokanopettajien saatavilla. Monet aapiset vastaavat tähän tarpeeseen omilla lukutaidon alkukartoituksillaan.
Aloittelevana luokanopettajana haluan tutkimuksella tuoda myös käytännöllistä tietoa samassa tilanteessa oleville kollegoille. Tutkimus esittelee neljän aapisen lukutaidon alkukartoituksen. Olen ottanut yhdeksi näkökulmaksi tutkimukseen alkukartoituksiin opettajan oppaissa liittyvät ohjeistukset, sillä ne vaikuttavat siihen, miten kartoitusta oppilaan kanssa tehdään. Tutkimuksessa vertaillaan aapisten kartoitusten sisältöjä ja tarkastellaan niiden ohjeistuksia, arvioiden, kuinka ne tukevat opettajia kartoitusten toteuttamisessa, sekä miten ne vaikuttavat kartoitusten luotettavuuteen.
Tutkimus osoittaa, että näiden neljän aapisen alkukartoitukset tarjoavat hyödyllistä tietoa oppilaiden lukutaidosta. Ne käsittävät yleisimmät peruslukutaidon kehittymisen vaiheet ja antavat mahdollisuuden opettajalle tehdä havaintoja oppilaan sanavarastosta, fonologisesta tietoisuudesta sekä kirjaintuntemuksesta. Kartoituksissa oli eroja tehtävien vaativuudessa sekä kartoitusten laajuudessa, mutta verrattuna lukutaidon kehityksen vaiheiden arvioimiseen ne kaikki täyttävät tehtävänsä. Ohjeistuksissa oli myös eroa. Satuovien aapinen oli ohjeistuksiltaan kaikkein kattavin ja opettajaa arviointitilanteessa ohjaavin. Suppein yleinen ja tehtäväkohtainen ohjeistus oli Seikkailujen aapisessa. Aineistona olevien aapisten alkukartoitusten valinnat pien- ja suuraakkosten käyttämisessä, sekä tekstitasoisen lukemisen tehtävän vaativuuserot heikentävät kartoitusten luotettavuutta.