Lukemaan opettaminen ensimmäisellä luokalla luokanopettajien ja erityisopettajien yhteistyön näkökulmasta
Kuusinen, Anna (2025-05-02)
Lukemaan opettaminen ensimmäisellä luokalla luokanopettajien ja erityisopettajien yhteistyön näkökulmasta
Kuusinen, Anna
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358857
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358857
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin lukemaan opettamista ensimmäisellä luokalla luokanopettajien ja erityisopettajien yhteistyön näkökulmasta. Aihe on tärkeä tutkittavaksi, sillä viimeaikaisen heikentyneen lukutaitokehityksen myötä tarve uudelle lukutaitoon liittyvälle tutkimukselle on suuri. Tässä tutkimuksessa tutkittavina teemoina olivat lukemaan opetuksen käytännön toteutus, lukemaan oppimisen tuki, lukemaan opetuksen suunnittelu ja arviointi sekä yhteistyön toimivuus ja kehityskohteet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhdeksän opettajaa, joista viisi oli luokanopettajia ja neljä erityisopettajia. Osallistujat toimivat kolmessa eri koulussa 2–4 opettajan tiimeinä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajien ja erityisopettajien välinen yhteistyö lukemaan opettamisessa ilmenee useimmiten rinnakkaisopetuksena, jossa opettajat jakavat oppilaita lukuryhmiin oppilaiden lukutaidon tason mukaan. Lukemaan oppimisen tuen toteutuksessa keskeisiä havaintoja olivat erityisopettajan roolin merkitys sekä eriyttämisen ja yksilöllisten tukikeinojen hyödyntäminen. Opettajat toteuttivat lukemaan opetuksen suunnittelua ja arviointia sekä itsenäisesti että yhdessä, ja työnjako luokanopettajien ja erityisopettajien välillä oli melko selkeä suunnittelun ja arvioinnin osalta. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kuvasivat toteuttamaansa yhteistyötä erittäin toimivana ja sujuvana. Yhteistyön toimivuuteen vaikuttivat erityisesti opettajien ammatillinen yhteensopivuus sekä yhteiset toimintatavat. Opettajat nostivat yhteistyön haasteiksi yhteisen suunnitteluajan puutteen sekä opetustiloihin liittyvät ratkaisut.
Tuloksista voidaan päätellä, että toimivan luokanopettajien ja erityisopettajien yhteistyön avulla pystytään tukemaan hyvin jokaisen lapsen yksilöllisiä tarpeita lukemaan oppimisessa. Yhteistyössä hyödynnetään molempien ammattilaisten asiantuntemusta ja osaamista, jolloin pystytään tekemään perusteltuja pedagogisia ratkaisuja. Jatkotutkimuksissa olisi mielekästä syventyä tässä tutkimuksessa tutkittuihin yksittäisiin teemoihin tai ilmiöihin vielä tarkemmin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui yhdeksän opettajaa, joista viisi oli luokanopettajia ja neljä erityisopettajia. Osallistujat toimivat kolmessa eri koulussa 2–4 opettajan tiimeinä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajien ja erityisopettajien välinen yhteistyö lukemaan opettamisessa ilmenee useimmiten rinnakkaisopetuksena, jossa opettajat jakavat oppilaita lukuryhmiin oppilaiden lukutaidon tason mukaan. Lukemaan oppimisen tuen toteutuksessa keskeisiä havaintoja olivat erityisopettajan roolin merkitys sekä eriyttämisen ja yksilöllisten tukikeinojen hyödyntäminen. Opettajat toteuttivat lukemaan opetuksen suunnittelua ja arviointia sekä itsenäisesti että yhdessä, ja työnjako luokanopettajien ja erityisopettajien välillä oli melko selkeä suunnittelun ja arvioinnin osalta. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kuvasivat toteuttamaansa yhteistyötä erittäin toimivana ja sujuvana. Yhteistyön toimivuuteen vaikuttivat erityisesti opettajien ammatillinen yhteensopivuus sekä yhteiset toimintatavat. Opettajat nostivat yhteistyön haasteiksi yhteisen suunnitteluajan puutteen sekä opetustiloihin liittyvät ratkaisut.
Tuloksista voidaan päätellä, että toimivan luokanopettajien ja erityisopettajien yhteistyön avulla pystytään tukemaan hyvin jokaisen lapsen yksilöllisiä tarpeita lukemaan oppimisessa. Yhteistyössä hyödynnetään molempien ammattilaisten asiantuntemusta ja osaamista, jolloin pystytään tekemään perusteltuja pedagogisia ratkaisuja. Jatkotutkimuksissa olisi mielekästä syventyä tässä tutkimuksessa tutkittuihin yksittäisiin teemoihin tai ilmiöihin vielä tarkemmin.