“Tää on vähä tämmönen niinku perheyritys, mikä polkastaan elokuussa käyntiin” : Pienten koulujen oppimisympäristöt luokanopettajien näkökulmasta
Huhtala, Julia; Koskinen, Julia (2025-05-02)
“Tää on vähä tämmönen niinku perheyritys, mikä polkastaan elokuussa käyntiin” : Pienten koulujen oppimisympäristöt luokanopettajien näkökulmasta
Huhtala, Julia
Koskinen, Julia
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358607
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358607
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan pienten koulujen oppimisympäristöjen mahdollisuuksia luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisiksi opettajat kokevat pienten koulujen fyysiset, pedagogiset ja sosiaaliset oppimisympäristöt sekä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia pieniin kouluihin liittyy. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin seitsemää opettajaa kuudesta alle 50 oppilaan koulusta. Haastattelu toteutettiin kasvotusten tai Zoom-palvelussa etänä. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluaineiston keskeisimmät asiat jaettiin kymmeneen yläteemaan niiden sisältöjen perusteella. Yläteemoiksi valikoitui: yhteisöllisyys, yhdysluokkaopetus, opetusvälineistö ja työtilat, joustavuus, ajan puute ja työmäärä, oppilaiden käyttäytyminen, lakkauttaminen, oppilaiden väliset sosiaaliset suhteet, koulun sijainti, sekä opettajien väliset suhteet. Kategoriat jaoimme vielä tarkempiin teemoihin, joita olivat esimerkiksi pedagoginen vapaus, materiaalit ja työn kuormittavuus. Nämä alateemat avaavat pääteeman sisältöä yksityiskohtaisemmin. Tulosten perusteella pienten koulujen vahvuuksia opettajien mukaan ovat vahva yhteisöllisyys, oppilaiden hyvä käyttäytyminen, pedagoginen vapaus ja arjen joustavuus. Yhdysluokkaopetus nähtiin sekä mahdollisuutena että haasteena, vaatiessaan opettajilta tarkkaa suunnittelua ja resurssien hallintaa. Fyysinen ympäristö koettiin usein rauhalliseksi ja luonnonläheiseksi, vaikka taide- ja liikuntatilojen puutteet nousivat esiin. Pienten koulujen haasteita olivat erityisesti työmäärän kasautuminen, ohjaajaresurssien puute ja palvelujen saavutettavuus sijainnin vuoksi. Lisäksi opettajat kokivat, että koulujen jatkuva lakkautusuhka aiheutti epävarmuutta. Tutkimus tukee näkemystä siitä, että pienet koulut tarjoavat merkittäviä kasvatuksellisia ja sosiaalisia etuja, mutta niiden toiminta edellyttää riittäviä resursseja ja arvostavaa koulutuspolitiikkaa.