10–14- vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus koulun ulkopuolella : inklusiivinen liikuntakasvatus
Karlsson, Veera (2025-05-26)
10–14- vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus koulun ulkopuolella : inklusiivinen liikuntakasvatus
Karlsson, Veera
(26.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358650
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358650
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen 10–14- vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta koulun ulkopuolella. Tarkastelen sitä mitkä tekijät liittyvät lasten fyysiseen aktiivisuuteen, sekä sitä, millaista liikuntaa lapset harrastavat. Lisäksi tavoitteeni on selvittää lasten kokemuksia inklusiivisuudesta liikunnan harrastamisessa. Tarkastelen inklusiivisuutta eri ryhmien liikunnan harrastamisen kontekstissa, jossa tutkin mielipiteitä siitä, tulisiko eri ryhmien liikunnan harrastamisen tapahtua yhdessä vai erikseen. Selvitän myös ovatko lapset kokeneet kiusaamista, syrjintää tai muuta epäasiallista kohtelua liikuntaharrastuksissa.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessani toimii inklusiivinen liikuntakasvatus. Inklusiivinen liikuntakasvatus tukee osallisuutta, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Erottelu, syrjintä, kiusaaminen tai epäasiallinen kohtelu eivät kuulu inklusiivisen liikuntakasvatuksen mukaiseen liikuntaan.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Millaisia eroja 10–14- vuotiailla on liikunnan harrastamisessa?
1.1. Millä tavoin sukupuoli on yhteydessä 10–14- vuotiaiden liikunnan harrastamiseen?
1.2. Millä tavoin asuinpaikka on yhteydessä 10–14- vuotiaiden liikunnan harrastamiseen?
2. Millaista liikuntaa 10–14-vuotiaat harrastavat?
3. Millaisia eroja 10–14-vuotiaat kokevat liikunnan inklusiivisuudessa?
3.1. Millä tavoin sukupuoli on yhteydessä 10–14- vuotiaiden kokemukseen siitä, tulisiko heidän mielestänsä eri ryhmien harrastaa liikuntaa yhdessä vai erikseen?
3.2. Millä tavoin sukupuoli on yhteydessä 10–14- vuotiaiden kokemaan kiusaamiseen, syrjintään tai muuhun epäasialliseen kohteluun liikuntaharrastuksissa?
Tutkimukseni on kvantitatiivinen tutkimus ja aineistona toimii: Lasten ja Nuorten vapaa-aika: 10–29-vuotiaat (2018). Tutkimuksessani aineisto koostuu 10-14-vuotiaiden kyselytutkimuksesta (n=304). Aineiston analysoinnissa käytän SPSS- ohjelmaa ja teoriaohjaavan analyysin avulla tarkastelen miten havainnot suhteutuvat inklusiivisuuden teoreettiseen viitekehykseen.
Suurin osa lapsista ja nuorista kokee, ettei erottelua eri ryhmien liikunnan harrastamisessa pitäisi tehdä, mikä tukee inklusiivisen liikuntakasvatuksen mukaisia periaatteita. Toisaalta inklusiivisen ajatuksen vastaisesti liikunnan harrastamisen yhteydessä osa lapsista ja nuorista kokee kiusaamista, syrjintää ja epäasiallista kohtelua. Pojat raportoivat tyttöjä enemmän näitä edellä mainittuja epäasiallisen kohtelun muotoja liikuntaharrastuksissa.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessani toimii inklusiivinen liikuntakasvatus. Inklusiivinen liikuntakasvatus tukee osallisuutta, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Erottelu, syrjintä, kiusaaminen tai epäasiallinen kohtelu eivät kuulu inklusiivisen liikuntakasvatuksen mukaiseen liikuntaan.
Tutkimuskysymykseni ovat:
1. Millaisia eroja 10–14- vuotiailla on liikunnan harrastamisessa?
1.1. Millä tavoin sukupuoli on yhteydessä 10–14- vuotiaiden liikunnan harrastamiseen?
1.2. Millä tavoin asuinpaikka on yhteydessä 10–14- vuotiaiden liikunnan harrastamiseen?
2. Millaista liikuntaa 10–14-vuotiaat harrastavat?
3. Millaisia eroja 10–14-vuotiaat kokevat liikunnan inklusiivisuudessa?
3.1. Millä tavoin sukupuoli on yhteydessä 10–14- vuotiaiden kokemukseen siitä, tulisiko heidän mielestänsä eri ryhmien harrastaa liikuntaa yhdessä vai erikseen?
3.2. Millä tavoin sukupuoli on yhteydessä 10–14- vuotiaiden kokemaan kiusaamiseen, syrjintään tai muuhun epäasialliseen kohteluun liikuntaharrastuksissa?
Tutkimukseni on kvantitatiivinen tutkimus ja aineistona toimii: Lasten ja Nuorten vapaa-aika: 10–29-vuotiaat (2018). Tutkimuksessani aineisto koostuu 10-14-vuotiaiden kyselytutkimuksesta (n=304). Aineiston analysoinnissa käytän SPSS- ohjelmaa ja teoriaohjaavan analyysin avulla tarkastelen miten havainnot suhteutuvat inklusiivisuuden teoreettiseen viitekehykseen.
Suurin osa lapsista ja nuorista kokee, ettei erottelua eri ryhmien liikunnan harrastamisessa pitäisi tehdä, mikä tukee inklusiivisen liikuntakasvatuksen mukaisia periaatteita. Toisaalta inklusiivisen ajatuksen vastaisesti liikunnan harrastamisen yhteydessä osa lapsista ja nuorista kokee kiusaamista, syrjintää ja epäasiallista kohtelua. Pojat raportoivat tyttöjä enemmän näitä edellä mainittuja epäasiallisen kohtelun muotoja liikuntaharrastuksissa.