Kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen tuhoutuminen vaikuttajamarkkinoinnissa
Syrjälä, Viivi (2025-05-26)
Kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen tuhoutuminen vaikuttajamarkkinoinnissa
Syrjälä, Viivi
(26.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358954
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358954
Tiivistelmä
Vaikuttajamarkkinointi on yksi tämän hetken suosituimmista digitaalisen markkinoinnin strategioista, minkä vuoksi sen ymmärtäminen on tärkeää niin yritysten, vaikuttajien kuin kuluttajienkin kannalta. Kuluttajien ja vaikuttajien välinen vuorovaikutus mahdollistaa vahvojen suhteiden syntymisen. Suhteita tulee kuitenkin ylläpitää, sillä välinpitämättömyys voi johtaa negatiivisiin tuntemuksiin kuluttajassa ja niiden myötä suhteen tuhoutumiseen. Kuluttajan ja vaikuttajan välisistä suhteista on löydettävissä runsaasti tutkimuksia, mutta niissä näkökulma on usein suhteen muodostumisessa eikä tuhoutumisessa.
Tutkielman tavoitteena on ymmärtää mistä kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen tuhoutuminen johtuu. Kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen elinkaarta tarkastellaan suhdetta muodostavien tekijöiden sekä suhteen tuhoutumiseen johtavien tekijöiden kautta. Tutkielmassa selvitetään myös, onko suhteen tuhoutuminen välitön tapahtuma vai onko suhdetta mahdollista korjata ennen lopullista tuhoutumista.
Johtopäätöksissä luodaan kokonaiskuva kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen elinkaaresta, eli siitä mihin suhde perustuu ja mikä voi johtaa sen tuhoutumiseen. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että kuluttajan ja vaikuttajan välinen suhde nähdään parasosiaalisena suhteena, joka rakentuu vuorovaikutuksen ja uskottavuuden varaan. Syy kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen tuhoutumiseen on kuluttajan tunne siitä, että hän on tullut petetyksi. Petetyksi tulemiseen johtavat tapaukset – kuten skandaalit, arvoristiriidat, liiallinen kaupallisuus tai epäaitous – joilla on negatiivinen vaikutus suhteen muodostumisen peruselementteihin. Suhteen tuhoutumiseen johtava prosessi alkaa välittömästi petetyksi tulemisen jälkeen. Suhdetta on kuitenkin mahdollista vielä korjata, mutta se on aloitettava heti ja oikeilla keinoilla.
Tutkielman tavoitteena on ymmärtää mistä kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen tuhoutuminen johtuu. Kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen elinkaarta tarkastellaan suhdetta muodostavien tekijöiden sekä suhteen tuhoutumiseen johtavien tekijöiden kautta. Tutkielmassa selvitetään myös, onko suhteen tuhoutuminen välitön tapahtuma vai onko suhdetta mahdollista korjata ennen lopullista tuhoutumista.
Johtopäätöksissä luodaan kokonaiskuva kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen elinkaaresta, eli siitä mihin suhde perustuu ja mikä voi johtaa sen tuhoutumiseen. Tutkielman perusteella voidaan todeta, että kuluttajan ja vaikuttajan välinen suhde nähdään parasosiaalisena suhteena, joka rakentuu vuorovaikutuksen ja uskottavuuden varaan. Syy kuluttajan ja vaikuttajan välisen suhteen tuhoutumiseen on kuluttajan tunne siitä, että hän on tullut petetyksi. Petetyksi tulemiseen johtavat tapaukset – kuten skandaalit, arvoristiriidat, liiallinen kaupallisuus tai epäaitous – joilla on negatiivinen vaikutus suhteen muodostumisen peruselementteihin. Suhteen tuhoutumiseen johtava prosessi alkaa välittömästi petetyksi tulemisen jälkeen. Suhdetta on kuitenkin mahdollista vielä korjata, mutta se on aloitettava heti ja oikeilla keinoilla.