Kuninkaalliset somessa : Miten Iso-Britannian monarkia navigoi nykyajan muuttuvassa mediaympäristössä?
Kankaanpää, Sanna (2025-05-26)
Kuninkaalliset somessa : Miten Iso-Britannian monarkia navigoi nykyajan muuttuvassa mediaympäristössä?
Kankaanpää, Sanna
(26.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358942
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060358942
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen Iso-Britannian monarkian Instagramin käyttöä sekä sitä, mitä tämä kertoo instituution julkisuuskuvasta. Tutkielmassani vastaan kysymykseen, kuinka Iso- Britannian monarkia hyödyntää Instagramia säilyttääkseen asemansa keskellä nykypäivän muuttuvaa mediamaisemaa. Tutkimusmenetelmänä käytän lähilukua ja representaatioanalyysiä. Analyysini tukena käytän Stuart Hallin näkemyksiä representaatiosta.
Tutkimusaineistonani toimii kaksi brittihovin Instagram -tiliä ja tarkempaan analyysiin olen valinnut julkaisut, joissa esiintyvät kuningas Charles, kuningatar Camilla, prinssi William ja prinsessa Catherine. Analysoitava aineisto sijoittuu tammikuun 2024 ja helmikuun 2025 välille. Tutkielmassani analysoin neljää aineistosta esiin nousevaa teemaa: perinteet ja historia, työskentely, pukeutuminen ja perhe. Tarkastelujakson aikana myös kuningas Charles ja prinsessa Catherine sairastuivat syöpään, jonka vuoksi analysoin myös sitä, millaista sisältöä heidän sairastumisestaan julkaistiin. Vertailen näitä julkaisuja keskenään, mutta myös niiden eroavaisuuksia sosiaalisessa mediassa yleisesti esiintyviin syöpänarratiiveihin.
Analyysini osoittaa, että Britannian kuningashuone pyrkii aktiivisesti osoittamaan olevansa ajan tasalla julkaisemalla monipuolista sisältöä, kuten materiaalia virallisista edustustilaisuuksista sekä yksityisemmistä perhehetkistä. Julkaistujen kuvien ja videoiden avulla kuninkaallisista halutaan luoda lähestyttävämpi ja samaistuttavampi kuva, kuitenkin huomioiden heidän asemansa maan edustajina.
Tutkimusaineistonani toimii kaksi brittihovin Instagram -tiliä ja tarkempaan analyysiin olen valinnut julkaisut, joissa esiintyvät kuningas Charles, kuningatar Camilla, prinssi William ja prinsessa Catherine. Analysoitava aineisto sijoittuu tammikuun 2024 ja helmikuun 2025 välille. Tutkielmassani analysoin neljää aineistosta esiin nousevaa teemaa: perinteet ja historia, työskentely, pukeutuminen ja perhe. Tarkastelujakson aikana myös kuningas Charles ja prinsessa Catherine sairastuivat syöpään, jonka vuoksi analysoin myös sitä, millaista sisältöä heidän sairastumisestaan julkaistiin. Vertailen näitä julkaisuja keskenään, mutta myös niiden eroavaisuuksia sosiaalisessa mediassa yleisesti esiintyviin syöpänarratiiveihin.
Analyysini osoittaa, että Britannian kuningashuone pyrkii aktiivisesti osoittamaan olevansa ajan tasalla julkaisemalla monipuolista sisältöä, kuten materiaalia virallisista edustustilaisuuksista sekä yksityisemmistä perhehetkistä. Julkaistujen kuvien ja videoiden avulla kuninkaallisista halutaan luoda lähestyttävämpi ja samaistuttavampi kuva, kuitenkin huomioiden heidän asemansa maan edustajina.