Jaksamisen rajalla : mielipidekirjoituksissa esiin nousseita näkökulmia opettajien työssä jaksamisesta ja työuupumuksesta
Havia, Salla (2025-05-06)
Jaksamisen rajalla : mielipidekirjoituksissa esiin nousseita näkökulmia opettajien työssä jaksamisesta ja työuupumuksesta
Havia, Salla
(06.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060460456
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060460456
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien työssä jaksamista ja työuupumusta mielipidekirjoitusten valossa vuosilta 2016–2024. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät mielipidekirjoitusten kirjoittajien mukaan vaikuttavat opettajien työssä jaksamiseen ja työuupumukseen, millaisia ratkaisuja he esittävät tilanteen parantamiseksi sekä miten tekstien painotukset ovat muuttuneet tarkastelujakson aikana. Aineistona toimi 33 mielipidekirjoitusta, jotka oli julkaistu Helsingin Sanomissa, Turun Sanomissa, Kalevassa ja Opettaja-lehdessä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella opettajien työhyvinvointia haastavat erityisesti kasvava työkuorma, riittämättömät resurssit sekä ristiriidat työn ihanteiden ja käytännön realiteettien välillä. Kirjoittajien mukaan työympäristö, yhteistyö huoltajien kanssa, palautumismahdollisuudet sekä kokemus työn merkityksellisyydestä vaikuttavat merkittävästi työssä jaksamiseen. Useat kirjoittajat toivat esiin myös inkluusion toteuttamiseen liittyvät haasteet. Ratkaisuehdotukset painottuivat muun muassa työkuorman keventämiseen, resurssien lisäämiseen, työyhteisön tuen vahvistamiseen sekä opettajan autonomian tukemiseen. Aineistossa toistuivat sekä huoli opettajien jaksamisesta että vahva halu parantaa työoloja. Tutkimus tarjoaa katsauksen opettajan ammattia koskevaan keskusteluun yhteiskunnallisessa kontekstissa ja täydentää työhyvinvointia käsittelevää kasvatustieteellistä tutkimusta tuomalla esiin arjen kokemuksiin perustuvia näkökulmia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että työhyvinvointiin liittyvät tekijät ovat monitasoisia ja kietoutuvat yhteen niin yksilön kuin yhteisön ja rakenteiden tasolla. Johtopäätöksenä voidaan esittää, että opettajien työhyvinvoinnin tukemiseksi tarvitaan sekä rakenteellisia että yhteisöllisiä toimia, jotka huomioivat opettajan arkitodellisuuden.