”Missä se nyt taas on, eiks opon kuulu olla täällä opiskelijoiden kanssa” : Opinto-ohjaajien näkemyksiä ja kokemuksia työstään ammatillisessa koulutuksessa
Laine, Emilia (2025-05-14)
”Missä se nyt taas on, eiks opon kuulu olla täällä opiskelijoiden kanssa” : Opinto-ohjaajien näkemyksiä ja kokemuksia työstään ammatillisessa koulutuksessa
Laine, Emilia
(14.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060459800
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060459800
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillinen koulutus on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia. Vuonna 2018 toteutettu ammatillisen koulutuksen reformi uudisti koulutuksen rakenteita ja toimintatapoja laajasti. Pian tämän jälkeen COVID-19-pandemia siirsi opetuksen pääosin etämuotoon, mikä vaikutti merkittävästi myös ohjaustyöhön. Viimeisimpänä, vuonna 2021 voimaan tullut oppivelvollisuuden laajentaminen 18 ikävuoteen toi mukanaan uusia velvoitteita koulutuksen järjestäjille ja laajensi opinto-ohjaajien tehtäväkenttää entisestään, muun muassa ohjauksen saatavuuden, seurannan ja tuen näkökulmista.
Tämä pro gradu- tutkielma tarkastelee oppivelvollisuuden laajentamisen vaikutuksia ammatillisessa koulutuksessa työskentelevien opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaiseksi opinto-ohjaajat kokevat työnsä ammatillisessa oppilaitoksessa sekä miten lakiuudistus on vaikuttanut heidän työhönsä. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu seitsemästä puolistrukturoidusta haastattelusta, jotka on kerätty keväällä 2023 haastattelemalla opinto-ohjaajia (n=7) Varsinais-Suomen alueella toimivista perustason ammatillisista oppilaitoksista. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset nostavat esiin opinto-ohjaajan työn laaja-alaisuuden sekä ne muutokset ja haasteet, joita oppivelvollisuuden laajentaminen on tuonut mukanaan. Opinto-ohjaajien mukaan opiskelija harvoin keskeyttää opintojaan, mikäli hän kiinnittyy koulutukseen ensimmäisen vuoden aikana. Samalla tuodaan esiin huoli nuorten hyvinvoinnista: monet opiskelijat kokevat ahdistusta ja psyykkistä kuormitusta, eivätkä ole vielä niin sanotusti koulukuntoisia toisen asteen opintojen alkaessa. Opinto-ohjaajien mukaan tukea tulisi saada enemmän jo ennen toiselle asteelle siirtymistä. Tämä tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tarpeellista tietoa ohjauksen nykytilasta ja toimii puheenvuorona kentällä toimivien asiantuntijoiden kokemuksille koulutusuudistuksen keskellä.
Tämä pro gradu- tutkielma tarkastelee oppivelvollisuuden laajentamisen vaikutuksia ammatillisessa koulutuksessa työskentelevien opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaiseksi opinto-ohjaajat kokevat työnsä ammatillisessa oppilaitoksessa sekä miten lakiuudistus on vaikuttanut heidän työhönsä. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu seitsemästä puolistrukturoidusta haastattelusta, jotka on kerätty keväällä 2023 haastattelemalla opinto-ohjaajia (n=7) Varsinais-Suomen alueella toimivista perustason ammatillisista oppilaitoksista. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulokset nostavat esiin opinto-ohjaajan työn laaja-alaisuuden sekä ne muutokset ja haasteet, joita oppivelvollisuuden laajentaminen on tuonut mukanaan. Opinto-ohjaajien mukaan opiskelija harvoin keskeyttää opintojaan, mikäli hän kiinnittyy koulutukseen ensimmäisen vuoden aikana. Samalla tuodaan esiin huoli nuorten hyvinvoinnista: monet opiskelijat kokevat ahdistusta ja psyykkistä kuormitusta, eivätkä ole vielä niin sanotusti koulukuntoisia toisen asteen opintojen alkaessa. Opinto-ohjaajien mukaan tukea tulisi saada enemmän jo ennen toiselle asteelle siirtymistä. Tämä tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tarpeellista tietoa ohjauksen nykytilasta ja toimii puheenvuorona kentällä toimivien asiantuntijoiden kokemuksille koulutusuudistuksen keskellä.