Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Missä se nyt taas on, eiks opon kuulu olla täällä opiskelijoiden kanssa” : Opinto-ohjaajien näkemyksiä ja kokemuksia työstään ammatillisessa koulutuksessa

Laine, Emilia (2025-05-14)

”Missä se nyt taas on, eiks opon kuulu olla täällä opiskelijoiden kanssa” : Opinto-ohjaajien näkemyksiä ja kokemuksia työstään ammatillisessa koulutuksessa

Laine, Emilia
(14.05.2025)
Katso/Avaa
Laine_Emilia_opinnayte.pdf (2.423Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060459800
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillinen koulutus on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia. Vuonna 2018 toteutettu ammatillisen koulutuksen reformi uudisti koulutuksen rakenteita ja toimintatapoja laajasti. Pian tämän jälkeen COVID-19-pandemia siirsi opetuksen pääosin etämuotoon, mikä vaikutti merkittävästi myös ohjaustyöhön. Viimeisimpänä, vuonna 2021 voimaan tullut oppivelvollisuuden laajentaminen 18 ikävuoteen toi mukanaan uusia velvoitteita koulutuksen järjestäjille ja laajensi opinto-ohjaajien tehtäväkenttää entisestään, muun muassa ohjauksen saatavuuden, seurannan ja tuen näkökulmista.

Tämä pro gradu- tutkielma tarkastelee oppivelvollisuuden laajentamisen vaikutuksia ammatillisessa koulutuksessa työskentelevien opinto-ohjaajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaiseksi opinto-ohjaajat kokevat työnsä ammatillisessa oppilaitoksessa sekä miten lakiuudistus on vaikuttanut heidän työhönsä. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu seitsemästä puolistrukturoidusta haastattelusta, jotka on kerätty keväällä 2023 haastattelemalla opinto-ohjaajia (n=7) Varsinais-Suomen alueella toimivista perustason ammatillisista oppilaitoksista. Aineisto on analysoitu hyödyntämällä induktiivista sisällönanalyysiä.

Tutkimuksen tulokset nostavat esiin opinto-ohjaajan työn laaja-alaisuuden sekä ne muutokset ja haasteet, joita oppivelvollisuuden laajentaminen on tuonut mukanaan. Opinto-ohjaajien mukaan opiskelija harvoin keskeyttää opintojaan, mikäli hän kiinnittyy koulutukseen ensimmäisen vuoden aikana. Samalla tuodaan esiin huoli nuorten hyvinvoinnista: monet opiskelijat kokevat ahdistusta ja psyykkistä kuormitusta, eivätkä ole vielä niin sanotusti koulukuntoisia toisen asteen opintojen alkaessa. Opinto-ohjaajien mukaan tukea tulisi saada enemmän jo ennen toiselle asteelle siirtymistä. Tämä tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja tarpeellista tietoa ohjauksen nykytilasta ja toimii puheenvuorona kentällä toimivien asiantuntijoiden kokemuksille koulutusuudistuksen keskellä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste