TUNNETTA, TEKNIIKKAA, PERSOONAA : Laulunopettajien reaktiovideoissa rakentuvia onnistuneen laulamisen diskursseja
Blomster, Anniina (2025-05-20)
TUNNETTA, TEKNIIKKAA, PERSOONAA : Laulunopettajien reaktiovideoissa rakentuvia onnistuneen laulamisen diskursseja
Blomster, Anniina
(20.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060460368
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060460368
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen videopalvelu YouTuben kontekstissa laulunopettajien reaktiovideo -genreä pyrkimyksenäni havainnoida, millaisia onnistuneen laulamisen diskursseja videogenren sisällä rakentuu. Tutkimusaineistona on yhteensä kolmen erin laulunopettajan reaktiovideot viiteen eri ammattilaulajan esiintymistaltiointiin eli kokonaisuudessaan aineisto muodostuu viidestätoista reaktiovideosta. Tutkimuskysymyksinä tässä tutkielmassa on: Mitä asioita laulunopettajat nostavat reaktiovideoillaan esiin onnistuneen laulamisen ja esiintymisen tekijöinä? Millaisia hyvän laulamisen diskursseja reaktiovideoiden kautta rakentuu? Miten laulunopettajat tuovat esiin reaktioitaan ja hyvän laulamisen ominaisuuksia videoidensa vastaanottajille? Tutkimusmenetelmänä käytän audiovisuaalista lähilukua ja diskurssianalyysiä.
Analyysini perusteella voidaan todeta, että laulunopettajien reaktiovideoissa muodostuva kuva onnistuneesta laulamisesta rakentuu pääosin kolmen osatekijän kautta, jotka ovat 1) tunne ja tunnelma 2) laulutekniikka sekä 3) monipuolisuus ja persoonallisuus. Tämä osoittaa, että videogenren sisällä rakentuva näkemys onnistuneesta laulamisesta on tunnetta välittävä, teknisesti taitavasti tuotettu, äänellisesti monipuolinen ja persoonallisuudessaan erottuva. Laulunopettajien reaktiot ja näkemykset rakentuvat pääasiassa asiantuntijadiskurssin ja henkilökohtaisen kokemuksen diskurssin kautta. Reaktiot muodostuvat näissä kielenkäytön tavoissa korostaen sekä laulunopettajan asiantuntijuutta että henkilökohtaista kokemusta musiikkiesityksen vastaanottajana.
Analyysini perusteella voidaan todeta, että laulunopettajien reaktiovideoissa muodostuva kuva onnistuneesta laulamisesta rakentuu pääosin kolmen osatekijän kautta, jotka ovat 1) tunne ja tunnelma 2) laulutekniikka sekä 3) monipuolisuus ja persoonallisuus. Tämä osoittaa, että videogenren sisällä rakentuva näkemys onnistuneesta laulamisesta on tunnetta välittävä, teknisesti taitavasti tuotettu, äänellisesti monipuolinen ja persoonallisuudessaan erottuva. Laulunopettajien reaktiot ja näkemykset rakentuvat pääasiassa asiantuntijadiskurssin ja henkilökohtaisen kokemuksen diskurssin kautta. Reaktiot muodostuvat näissä kielenkäytön tavoissa korostaen sekä laulunopettajan asiantuntijuutta että henkilökohtaista kokemusta musiikkiesityksen vastaanottajana.