Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaupungin 7.-luokkalaisten lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen taso DigiLukiseulan perusteella

Paasonen, Hilkka (2025-05-02)

Kaupungin 7.-luokkalaisten lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen taso DigiLukiseulan perusteella

Paasonen, Hilkka
(02.05.2025)
Katso/Avaa
Paasonen_Hilkka_opinnayte.pdf (573.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060460660
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella erään eteläsuomalaisen kaupungin 7.-luokkalaisten lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen tasoa DigiLukiseulan eli digitaalisen luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmän perusteella. Tarkoituksena on tarkastella koulujen eroavaisuuksia oppilaiden lukijaprofiileissa, jotka perustuvat lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen tehtävien tuloksiin. Lukusujuvuus ja luetun ymmärtäminen liittyvät lukutaitoon, jota pidetään yhtenä tärkeimmistä taidoista yhteiskunnassa pärjäämisessä.
Aineisto koostuu 576 oppilaan DigiLukiseulan testituloksista. Oppilaat ovat seitsemästä eri koulusta. Koulukohtaisten erojen lisäksi tarkoituksena on selvittää lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen välillä mahdollisesti olevaa yhteyttä. Aineistoa analysoidaan kvantitatiivisin menetelmin, esimerkiksi klusterianalyysin ja korrelaatiokertoimen avulla.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaiden taitotaso on hieman alhaisempi kuin DigiLukiseulan normiaineiston taitotaso. Tulosten mukaan oppilaista muodostuu neljä eri lukijaprofiilia. Näistä lukijaprofiili 1 eli heikosti sekä lukusujuvuudessa että luetun ymmärtämisessä suoriutuvat oppilaat ovat suurin ryhmä. Koulujen välisessä tarkastelussa oppilaiden lukijaprofiileissa on havaittavissa eroja ja lukijaprofiilin ja koulun välillä on havaittavissa heikko yhteys. Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen välillä on havaittavissa kohtalainen yhteys.
Tutkimuksen tuloksista saadaan tietoa kaupungin oppilaiden taitotasosta ja oppilaiden mahdollisesta tuen tarpeesta. Tulosten perusteella voidaan pohtia koulujen välillä ilmeneviä eroavaisuuksia. Aikaisempien tutkimuksien perusteella suomalaisten koulujen välillä on havaittu kasvavia eroja oppilaiden taitotasoissa, ja syytä tälle olisi hyvä tutkia jatkossa enemmän.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9571]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste