Alakoulun kirjallisuudenopetus 6. luokalla : oppilaiden ajatuksia lukemisesta sekä innostavista ja ei-innostavista käytännöistä
Notkola, Laura (2025-04-30)
Alakoulun kirjallisuudenopetus 6. luokalla : oppilaiden ajatuksia lukemisesta sekä innostavista ja ei-innostavista käytännöistä
Notkola, Laura
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060560910
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060560910
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin 6. luokkalaisten oppilaiden ajatuksia lukemisesta sekä innostavista ja ei-innostavista kirjallisuudenopetuksen käytännöistä. Tutkimuksen aineisto koostui eläytymismenetelmällä kootuista kirjoituksista sekä parihaastatteluista. Aineiston analyysissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa oppilaista koki lukemisen tärkeäksi ja helpoksi. Tällä ei kuitenkaan ollut juurikaan vaikutusta heidän lukemisaktiivisuuteensa, joka vaihteli paljon eri osallistujien välillä. Vaihtelua oli havaittavissa myös sen suhteen, millaisia tehtäviä oppilaat olivat tunneilla tehneet tai kokeneet innostaviksi ja ei-innostaviksi.
Molempien menetelmien mukaan keskeisiksi innostavuutta lisääviksi tekijöiksi nousivat kiinnostava kirjallisuus, luovuus ja helppous, kun taas vastaavasti innostavuutta vähentäviä tekijöitä olivat epämielenkiintoinen kirjallisuus, pakollisuuden tunne sekä vaikeus. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kirjallisuudenopetus kaipaa edelleen kehittämistä ja monipuolistamista. Oppilaiden mukaan kehitettävää olisi erityisesti luovuutta hyödyntävien työtapojen käyttämisessä, motivoivissa palkinnoissa, yhteistyön lisäämisessä sekä omien vahvuuksien huomioimisessa. Tulokset ovat merkittäviä opettajan työn kannalta, sillä lukemaan innostaminen on tärkeä osa opettajien työtä, ja siihen tulisi panostaa entistä enemmän tulevaisuudessa.
Molempien menetelmien mukaan keskeisiksi innostavuutta lisääviksi tekijöiksi nousivat kiinnostava kirjallisuus, luovuus ja helppous, kun taas vastaavasti innostavuutta vähentäviä tekijöitä olivat epämielenkiintoinen kirjallisuus, pakollisuuden tunne sekä vaikeus. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kirjallisuudenopetus kaipaa edelleen kehittämistä ja monipuolistamista. Oppilaiden mukaan kehitettävää olisi erityisesti luovuutta hyödyntävien työtapojen käyttämisessä, motivoivissa palkinnoissa, yhteistyön lisäämisessä sekä omien vahvuuksien huomioimisessa. Tulokset ovat merkittäviä opettajan työn kannalta, sillä lukemaan innostaminen on tärkeä osa opettajien työtä, ja siihen tulisi panostaa entistä enemmän tulevaisuudessa.