Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alakoulun kirjallisuudenopetus 6. luokalla : oppilaiden ajatuksia lukemisesta sekä innostavista ja ei-innostavista käytännöistä

Notkola, Laura (2025-04-30)

Alakoulun kirjallisuudenopetus 6. luokalla : oppilaiden ajatuksia lukemisesta sekä innostavista ja ei-innostavista käytännöistä

Notkola, Laura
(30.04.2025)
Katso/Avaa
Gradu_Notkola.pdf (942.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060560910
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin 6. luokkalaisten oppilaiden ajatuksia lukemisesta sekä innostavista ja ei-innostavista kirjallisuudenopetuksen käytännöistä. Tutkimuksen aineisto koostui eläytymismenetelmällä kootuista kirjoituksista sekä parihaastatteluista. Aineiston analyysissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa oppilaista koki lukemisen tärkeäksi ja helpoksi. Tällä ei kuitenkaan ollut juurikaan vaikutusta heidän lukemisaktiivisuuteensa, joka vaihteli paljon eri osallistujien välillä. Vaihtelua oli havaittavissa myös sen suhteen, millaisia tehtäviä oppilaat olivat tunneilla tehneet tai kokeneet innostaviksi ja ei-innostaviksi.

Molempien menetelmien mukaan keskeisiksi innostavuutta lisääviksi tekijöiksi nousivat kiinnostava kirjallisuus, luovuus ja helppous, kun taas vastaavasti innostavuutta vähentäviä tekijöitä olivat epämielenkiintoinen kirjallisuus, pakollisuuden tunne sekä vaikeus. Tulokset olivat samansuuntaisia aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että kirjallisuudenopetus kaipaa edelleen kehittämistä ja monipuolistamista. Oppilaiden mukaan kehitettävää olisi erityisesti luovuutta hyödyntävien työtapojen käyttämisessä, motivoivissa palkinnoissa, yhteistyön lisäämisessä sekä omien vahvuuksien huomioimisessa. Tulokset ovat merkittäviä opettajan työn kannalta, sillä lukemaan innostaminen on tärkeä osa opettajien työtä, ja siihen tulisi panostaa entistä enemmän tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste