Uuden-Englannin noita nousee vanhoista tuhkistaan : genretutkielma elokuvasta the Witch ja sen suhteesta folk-kauhuun
Korhonen, Otso (2025-05-28)
Uuden-Englannin noita nousee vanhoista tuhkistaan : genretutkielma elokuvasta the Witch ja sen suhteesta folk-kauhuun
Korhonen, Otso
(28.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060561332
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060561332
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee The Witch (2015 US) elokuvan suhdetta 2010-luvun elokuvadiskursseissa nousseeseen folk-kauhun lajityyppiin. Työ on koottu hyödyntäen Rick Altmanin semanttis/syntaktis/pragmaattista lähestymistapaa genreen, jonka avulla havainnollistetaan genremääritelmien mukautuvuutta ja vuorovaikutuksellisuutta. Folk-kauhulla tarkoitetaan 1960- ja 1970-luvun taitteessa alkunsa saanutta kauhuelokuvan alalajia, jossa käytetään tai luodaan jonkinlaista kansanperinnettä pelon ja kauhun tuntemuksia herättävänä tekijänä. Britannialaislähtöinen lajityyppi on laajentunut käsittämään eri mantereiden ja aikajaksojen kauhuteoksia, jotka käyttävät kansanperinnettä ja folkloristisia lähtökohtia kokonaisvaltaisena osana identiteettiään.
Tutkielma esittää, miten folk-kauhu on tullut jälkikäteisen tarkastelun kautta osaksi laajempaa kauhuelokuvan alagenrekäsitystä ja The Witch toimii tätä ilmiötä havainnollistavana teoksena. Teos on rakentunut historiallisten lähteiden sekä spesifin elokuvallisen perinteen jatkeeksi, ja käytän teosta konkreettisena esimerkkinä folk-kauhun genren olemassaolosta.
Elokuvien ja lajityyppien vuorovaikutuksellisuus on tutkielman päälähtökohta ja työn toisessa luvussa ”Pragmaattinen ulottuvuus” käydään läpi folk-kauhun vuorovaikutuksellisuutta sekä syitä lajityypin nousuun 2010-luvulla. Kolmas luku käy läpi teoksen kuvastoja, noitakuvausta sekä loppukohtausta suhteessa folk-kauhun genreen. Neljäs luku avaa folk-kauhun syväluonteisempaa olemusta ja The Witchin suhdetta genretyypillisiin teemoihin, kuten ”kohtaamiseen erilaisuuden kanssa” sekä ”eristävään maalaismaisemaan”.
Tutkielman tulokset osoittavat, miten folk-kauhu toimii tunnistettavana ja olemassa olevana lajityyppinä, jonka merkityksellisyys on kasvavissa määrin vaikuttanut 2010-luvun kauhuelokuvatuotantoihin.
Tutkielma esittää, miten folk-kauhu on tullut jälkikäteisen tarkastelun kautta osaksi laajempaa kauhuelokuvan alagenrekäsitystä ja The Witch toimii tätä ilmiötä havainnollistavana teoksena. Teos on rakentunut historiallisten lähteiden sekä spesifin elokuvallisen perinteen jatkeeksi, ja käytän teosta konkreettisena esimerkkinä folk-kauhun genren olemassaolosta.
Elokuvien ja lajityyppien vuorovaikutuksellisuus on tutkielman päälähtökohta ja työn toisessa luvussa ”Pragmaattinen ulottuvuus” käydään läpi folk-kauhun vuorovaikutuksellisuutta sekä syitä lajityypin nousuun 2010-luvulla. Kolmas luku käy läpi teoksen kuvastoja, noitakuvausta sekä loppukohtausta suhteessa folk-kauhun genreen. Neljäs luku avaa folk-kauhun syväluonteisempaa olemusta ja The Witchin suhdetta genretyypillisiin teemoihin, kuten ”kohtaamiseen erilaisuuden kanssa” sekä ”eristävään maalaismaisemaan”.
Tutkielman tulokset osoittavat, miten folk-kauhu toimii tunnistettavana ja olemassa olevana lajityyppinä, jonka merkityksellisyys on kasvavissa määrin vaikuttanut 2010-luvun kauhuelokuvatuotantoihin.