"Me kaikki tiedetään, että media on rikki" : Uuden Jutun brändin rakentuminen median kriisiytyneessä nykytilassa
Lindqvist, Paulus (2025-05-28)
"Me kaikki tiedetään, että media on rikki" : Uuden Jutun brändin rakentuminen median kriisiytyneessä nykytilassa
Lindqvist, Paulus
(28.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060561715
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060561715
Tiivistelmä
utkielmassa tarkastellaan, miten digitaalinen uutismedia Uusi Juttu rakentaa brändiään kriisiytyneessä mediaympäristössä. Aineistona toimii Uusi Juttu -podcastin kolme jaksoa ennen varsinaisen journalistisen sisällön julkaisua. Tutkimusmetodina käytetään laadullista kehysanalyysiä, jonka avulla tutkitaan, millaisia kehyksiä hyödyntämällä Uusi Juttu rakentaa mielikuvaa itsestään perinteisen journalismin haastajana. Analyysissä tunnistetaan kolme toisiinsa kietoutuvaa kehystä: haastajamedian kehys, kuvitellun yhteisön kehys ja promootionaalinen kehys. Tulokset osoittavat, että Uusi Juttu hyödyntää strategista viestintää ja promootiokultuurin keinoja luodakseen kuvaa sekä media-alan kriisistä että omasta roolistaan sen ratkaisijana. Brändi rakentuu paitsi journalismin ongelmien kriittisen tarkastelun myös osallistavan ja yhteisöllisyyttä korostavan viestinnän kautta. Tutkielma tarjoaa näkökulmia siihen, miten kehysanalyysi voi paljastaa brändirakennuksen strategioita mediatutkimuksen kentällä.