Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset leikkaussalista oppimisympäristönä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Sulén, Anna (2025-05-27)
Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset leikkaussalista oppimisympäristönä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Sulén, Anna
(27.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060561008
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060561008
Tiivistelmä
Leikkaussali on monimutkainen toimintaympäristö. Sairaanhoitajaopiskelijoiden opetussuunnitelmaan kuuluva perioperatiivisen hoitotyön opetuksen määrä harjoitteluineen vaihtelee eri maiden ja oppilaitosten välillä, mutta on yleisesti vähäinen perioperatiivisen toimintaympäristön haastavuuteen nähden. Harjoittelut ovat kuitenkin oppimisen kannalta keskeisiä, sillä ne tukevat osaamisen kehittymistä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia leikkaussalista oppimisympäristönä sekä tunnistaa oppimiseen yhteydessä olevia tekijöitä.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto valittiin järjestelmällisen tiedonhaun perusteella, joka tehtiin sekä CINAHL-, PubMed-, Cochrane- ja Eric -tietokantoihin, että manuaalisesti. Tietokantahaku tehtiin helmikuussa 2025 ja tuloksia saatiin yhteensä 703, joista mukaanotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti valittiin kuusi tutkimusartikkelia. Tämän lisäksi manuaalisella haulla mukaan valikoitui yksi tutkimusartikkeli. Kaikki mukaan valitut tutkimusartikkelit olivat laadullisia tutkimuksia, ja niiden laatu arvioitiin hyväksi Joanna Briggs -instituutin laadullisen tutkimuksen arviointikriteeristön mukaisesti. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulosten perusteella sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksissa korostui leikkaussaliympäristön teknisyys ja haastavuus, erilaisten tunteiden kirjo ja se, että oppiminen tapahtui lähinnä havainnoimalla leikkaussalissa tapahtuvia asioita. Oppimiseen yhteydessä olevat tekijät jaettiin kahteen luokkaan, jotka olivat opiskelijaan liittyvät tekijät ja ympäristöön liittyvät tekijät. Opiskelijaan liittyvät tekijät olivat opiskelijan oma asenne ja itsevarmuus, ja ympäristöön liittyvät tekijät olivat henkilökunnan asenne, harjoittelun pituus ja ohjaajan sitoutuminen.
Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä leikkaussalia oppimisympäristönä. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että leikkaussali on haastava, mutta monipuolinen oppimisympäristö, jossa opitut taidot ovat hyödyllisiä myös muissa hoitotyön toimintaympäristöissä. Jatkossa aihetta tulisi tutkia lisää, jotta voidaan varmistaa laadukas ja turvallinen harjoitteluympäristö opiskelijoille.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto valittiin järjestelmällisen tiedonhaun perusteella, joka tehtiin sekä CINAHL-, PubMed-, Cochrane- ja Eric -tietokantoihin, että manuaalisesti. Tietokantahaku tehtiin helmikuussa 2025 ja tuloksia saatiin yhteensä 703, joista mukaanotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti valittiin kuusi tutkimusartikkelia. Tämän lisäksi manuaalisella haulla mukaan valikoitui yksi tutkimusartikkeli. Kaikki mukaan valitut tutkimusartikkelit olivat laadullisia tutkimuksia, ja niiden laatu arvioitiin hyväksi Joanna Briggs -instituutin laadullisen tutkimuksen arviointikriteeristön mukaisesti. Aineiston analyysi tehtiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkielman tulosten perusteella sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksissa korostui leikkaussaliympäristön teknisyys ja haastavuus, erilaisten tunteiden kirjo ja se, että oppiminen tapahtui lähinnä havainnoimalla leikkaussalissa tapahtuvia asioita. Oppimiseen yhteydessä olevat tekijät jaettiin kahteen luokkaan, jotka olivat opiskelijaan liittyvät tekijät ja ympäristöön liittyvät tekijät. Opiskelijaan liittyvät tekijät olivat opiskelijan oma asenne ja itsevarmuus, ja ympäristöön liittyvät tekijät olivat henkilökunnan asenne, harjoittelun pituus ja ohjaajan sitoutuminen.
Tämän tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä leikkaussalia oppimisympäristönä. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että leikkaussali on haastava, mutta monipuolinen oppimisympäristö, jossa opitut taidot ovat hyödyllisiä myös muissa hoitotyön toimintaympäristöissä. Jatkossa aihetta tulisi tutkia lisää, jotta voidaan varmistaa laadukas ja turvallinen harjoitteluympäristö opiskelijoille.