"Tosi moni luulee, että draamakasvatus on sellaista, että nyt sä laitat jonkun narrin hatun päähän ja sitten sun täytyy itse opettajana esittää siellä edessä jotain" : Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä draamakasvatuksesta osana oman opettajaidentiteettinsä rakentumista
Kivelä, Ella; Laurila, Annu (2025-04-30)
"Tosi moni luulee, että draamakasvatus on sellaista, että nyt sä laitat jonkun narrin hatun päähän ja sitten sun täytyy itse opettajana esittää siellä edessä jotain" : Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä draamakasvatuksesta osana oman opettajaidentiteettinsä rakentumista
Kivelä, Ella
Laurila, Annu
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662276
Tiivistelmä
Draamakasvatus on viime vuosien aikana noussut pinnalle ajankohtaisena opetusmenetelmänä. Tässä tutkimuksessa draamakasvatuksella tarkoitetaan luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutteista, toiminnallista ja kokemuksellista opetusta. Opetuksen keskiössä on teatterin keinot ja yhdessä toimiminen. Tutkimuksia draamakasvatuksesta oppilaan näkökulmasta on tehty, mutta opettajaidentiteetin rakentajana sitä on tutkittu hyvin vähän. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden näkemyksiä draamakasvatuksen vaikutuksesta opettajaidentiteetin rakentumiseen. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten draamakasvatus vaikuttaa opettajaopiskelijoiden käsityksiin itsestään tulevina opettajina sekä draamakasvatuksen roolia ammatillisen identiteetin rakentajana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, johon osallistui seitsemän maisterivaiheen opettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan draamakasvatuksen hyödyntämisellä on merkittävät vaikutukset opettajaidentiteetin rakentumiseen. Draamakasvatus koetaan monipuolisena ja tehokkaana menetelmänä, joka vaikuttaa opettajuuden kehittymiseen. Draamakasvatus mahdollistaa vuorovaikutteisen opetuksen, jossa voidaan toimia kahdessa todellisuudessa, fiktiivisessä ja todellisessa maailmassa. Tätä menetelmää hyödyntämällä opetuksesta tulee syvällisempää, ja se tukee opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Tutkimuksemme toi vahvasti esiin sen, että draamakasvatus koetaan merkittävänä osana omaa opettajuutta ja sen mahdollisuudet opetusmenetelmänä ovat laajat. Draamakasvatuksen hyödyntämiselle kaivataan kuitenkin lisää tukea, jotta sen hyödyntäminen olisi mahdollisimman sujuvaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, johon osallistui seitsemän maisterivaiheen opettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulosten mukaan draamakasvatuksen hyödyntämisellä on merkittävät vaikutukset opettajaidentiteetin rakentumiseen. Draamakasvatus koetaan monipuolisena ja tehokkaana menetelmänä, joka vaikuttaa opettajuuden kehittymiseen. Draamakasvatus mahdollistaa vuorovaikutteisen opetuksen, jossa voidaan toimia kahdessa todellisuudessa, fiktiivisessä ja todellisessa maailmassa. Tätä menetelmää hyödyntämällä opetuksesta tulee syvällisempää, ja se tukee opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Tutkimuksemme toi vahvasti esiin sen, että draamakasvatus koetaan merkittävänä osana omaa opettajuutta ja sen mahdollisuudet opetusmenetelmänä ovat laajat. Draamakasvatuksen hyödyntämiselle kaivataan kuitenkin lisää tukea, jotta sen hyödyntäminen olisi mahdollisimman sujuvaa.