”Tervetuloa Bimbo TikTokiin!” : Chrissy Chlapeckan feministinen bimboidentiteetti ja kuviteltu yleisö TikTok-alustalla
Leikas, Eelia (2025-04-30)
”Tervetuloa Bimbo TikTokiin!” : Chrissy Chlapeckan feministinen bimboidentiteetti ja kuviteltu yleisö TikTok-alustalla
Leikas, Eelia
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662520
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662520
Tiivistelmä
#BimboTikTok on 2020-luvulla näkyväksi noussut ilmiö, jolla tarkoitetaan TikTokissa kiertävää bimboalakulttuuria. Tutkimukseni tarkastelee, mistä TikTok-sisällöntuottajan Chrissy Chlapeckan bimboidentiteetti ja hänen kuviteltu yleisönsä muodostuvat, miten hän puhuttelee yleisöään ja miten hän käyttää seksuaalista toimijuuttaan ja hyperfeminiinisyyttään populaarimisogyynisten häpäisytaktiikoiden vastustamisen välineenä.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehitys rakentuu populaari- ja postfeminismin teorioista, aiemmasta identiteetin ja yleisön tutkimuksesta sosiaalisen median kontekstissa sekä seksuaalisen toimijuuden ja hyperfeminiinisyyden teorioista. Tutkimukseni aineistona ovat Chrissy Chlapeckan 17 TikTok-videota, joiden verbaalisia ja visuaalisia elementtejä tarkastelen hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä.
Ehdotan tutkimuksessani, että Chrissy Chlapecka on populaarifeministinen TikTok-bimbo, joka on onnistunut saavuttamaan suuren yleisönsä luomansa bimboidentiteetin avulla. Ehdotan, että Chrissy on onnistunut vastaamaan populaariin feminismin tarpeeseen, jossa yksilöitä kannustetaan olemaan omia itsejään ja jossa hyperfeminiinisyyttä pidetään vahvuutena. Oletukseni on, että 2020-luvun bimbot edustavat enimmäkseen populaarifeminismiä ja erottuvat postfeministisestä kulttuurista feminismiä syleilevän ilmaisunsa vuoksi.
Tutkimukseni pohjalta teen päätelmän, että Chrissyn bimboidentiteetti muodostuu seksuaalisesta toimijasta, joka objektifioi itseään ja presentoi itseään hyperfeminiinisenä ei-heterona. Chrissy vastustaa populaarimisogyynistä häpäisykulttuuria populaarifeministisin ja osittain hyperfeminiinisin keinoin. Tälle bimbolle hän on kuvitellut juuri oikeanlaisen yleisön, joka on vahvistanut Chrissyn bimboidentiteettiä. Chrissy puhuttelee kuviteltua yleisöään ryhmittelemällä yleisöään homoihin, tyttöihin ja ei-binäärisiin ihmisiin, joilla hän viittaa yleisesti kaikkiin muihin paitsi heterocismiehiin. Tulen analyysini perusteella siihen johtopäätökseen, että Chrissyn bimboidentiteetti liikkuu jossain populaarifeminismin ja postfeminismin rajalla.
Tutkimukseni osoittaa, että feministiset suuntaukset ovat risteäviä ja että on vaikea tehdä suoraviivaista tulkintaa jonkin ilmiön osallistumisesta vain yhteen feminismin suuntaukseen. Tutkimukseni myös osoittaa, että erillinen TikTokin tutkimus on tarpeen johtuen TikTokin erilaisuudesta suhteessa muihin sosiaalisen median alustoihin. TikTokia on syytä tutkia lisää, sillä algoritmisoituminen muokkaa tulevaisuudessa muitakin sosiaalisen median alustoja, joten TikTokin tutkimus hyödyttää muiden alustojen ymmärrystä.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehitys rakentuu populaari- ja postfeminismin teorioista, aiemmasta identiteetin ja yleisön tutkimuksesta sosiaalisen median kontekstissa sekä seksuaalisen toimijuuden ja hyperfeminiinisyyden teorioista. Tutkimukseni aineistona ovat Chrissy Chlapeckan 17 TikTok-videota, joiden verbaalisia ja visuaalisia elementtejä tarkastelen hyödyntäen laadullista sisällönanalyysiä.
Ehdotan tutkimuksessani, että Chrissy Chlapecka on populaarifeministinen TikTok-bimbo, joka on onnistunut saavuttamaan suuren yleisönsä luomansa bimboidentiteetin avulla. Ehdotan, että Chrissy on onnistunut vastaamaan populaariin feminismin tarpeeseen, jossa yksilöitä kannustetaan olemaan omia itsejään ja jossa hyperfeminiinisyyttä pidetään vahvuutena. Oletukseni on, että 2020-luvun bimbot edustavat enimmäkseen populaarifeminismiä ja erottuvat postfeministisestä kulttuurista feminismiä syleilevän ilmaisunsa vuoksi.
Tutkimukseni pohjalta teen päätelmän, että Chrissyn bimboidentiteetti muodostuu seksuaalisesta toimijasta, joka objektifioi itseään ja presentoi itseään hyperfeminiinisenä ei-heterona. Chrissy vastustaa populaarimisogyynistä häpäisykulttuuria populaarifeministisin ja osittain hyperfeminiinisin keinoin. Tälle bimbolle hän on kuvitellut juuri oikeanlaisen yleisön, joka on vahvistanut Chrissyn bimboidentiteettiä. Chrissy puhuttelee kuviteltua yleisöään ryhmittelemällä yleisöään homoihin, tyttöihin ja ei-binäärisiin ihmisiin, joilla hän viittaa yleisesti kaikkiin muihin paitsi heterocismiehiin. Tulen analyysini perusteella siihen johtopäätökseen, että Chrissyn bimboidentiteetti liikkuu jossain populaarifeminismin ja postfeminismin rajalla.
Tutkimukseni osoittaa, että feministiset suuntaukset ovat risteäviä ja että on vaikea tehdä suoraviivaista tulkintaa jonkin ilmiön osallistumisesta vain yhteen feminismin suuntaukseen. Tutkimukseni myös osoittaa, että erillinen TikTokin tutkimus on tarpeen johtuen TikTokin erilaisuudesta suhteessa muihin sosiaalisen median alustoihin. TikTokia on syytä tutkia lisää, sillä algoritmisoituminen muokkaa tulevaisuudessa muitakin sosiaalisen median alustoja, joten TikTokin tutkimus hyödyttää muiden alustojen ymmärrystä.