Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TEACH BACK -OPETUSMENETELMÄ SAIRAANHOITAJAOPISKELIJOIDEN OHJAUKSESSA

Suuriniemi, Katariina (2025-05-14)

TEACH BACK -OPETUSMENETELMÄ SAIRAANHOITAJAOPISKELIJOIDEN OHJAUKSESSA

Suuriniemi, Katariina
(14.05.2025)
Katso/Avaa
Suuriniemi_Katariina_opinnayte.pdf (1.179Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662230
Tiivistelmä
Teach Back-opetusmenetelmä on strukturoitu ja näyttöön perustuva opetusmenetelmä ja kommunikaatioapuväline. Menetelmässä opetettava asia selitetään tai näytetään oppijalle, jonka jälkeen oppijan ymmärrys asiasta tarkastetaan pyytämällä oppijaa omin sanoin selittämään tai näyttämään asia takaisin ohjaajalle. Menetelmän käyttöä on tutkittu runsaasti potilasohjauksessa, mutta tutkimustietoa menetelmän käytöstä opiskelijaohjauksessa ei juurikaan ole saatavilla. Kliininen harjoittelu muodostaa keskeisen osa-alueen sairaanhoitajakoulutuksessa ja opiskelijaohjauksessa käytettäviä näyttöön perustuvia opetusmenetelmiä tulee kehittää kliinisen harjoittelun ohjausprosessin kehittämiseksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida Teach Back -opetusmenetelmän käyttöä sairaanhoitajaopiskelijoiden potilaan tarkkailutaitojen ohjauksessa teho-osastolla kliinisessä harjoittelussa sekä opetusmenetelmän yhteyttä sairaanhoitajaopiskelijan potilaan tarkkailutaitojen osaamiseen. Tutkimuksen tavoitteina oli tuottaa tietoa Teach Back-opetusmenetelmän käytöstä opiskelijaohjauksessa näyttöön perustuvana strukturoituna opetusmenetelmänä sekä opiskelijan että opiskelijaohjaajan näkökulmasta. Tutkimuksesta saatavan tiedon avulla voidaan kehittää opiskelijaohjausta kliinisessä harjoittelussa.
Tutkimus toteutettiin kvasikokeellisena post-test asetelmana, jossa hyödynnettiin koe- ja vertailuryhmää. Kliinisen harjoittelun aikana koeryhmän sairaanhoitajaopiskelijoille ohjaus toteutettiin Teach Back-opetusmenetelmällä ja vertailuryhmän sairaanhoitajaopiskelijat ohjattiin harjoittelupaikan tavanomaisen käytännön mukaisesti. Harjoittelun päätyttyä kummankin ryhmän opiskelijat itsearvioivat verenkierron ja hengityksen tarkkailutaitonsa TarkkaTeho-mittarin (© Alastalo 2016) itsearviointi ja tietotestiosuuksien avulla. Lisäksi koeryhmän opiskelijat ja ohjaajat arvioivat Teach Back -opetusmenetelmää. Tutkimusaineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin ja temaattisella sisällön analyysillä.
Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat (n=20) olivat kahdeksasta eri ammattikorkeakoulusta. Koeryhmän (n=10) opiskelijoiden ja vertailuryhmän (n=10) opiskelijoiden lisäksi tutkimukseen osallistui koeryhmän opiskelijaohjaajat (n=16). Koe- ja vertailuryhmien välillä ei tietotestin osalta havaittu merkittäviä eroja verenkierron ja hengityksen tarkkailutaidoissa, mutta koeryhmän opiskelijoiden itsearvioitu osaaminen oli parempaa verenkierron ja hengityksen tarkkailutaidoissa vertailuryhmän opiskelijoihin verrattuna. Koeryhmän opiskelijat ja opiskelijaohjaajat arvioivat, että Teach Back -opetusmenetelmä selkeyttää kommunikaatiota, auttaa tunnistamaan epäselvät ja ohjausta vaativat asiat sekä auttaa opiskelijaa muistamaan opetetut asiat.
Teach Back -opetusmenetelmä opiskelijaohjauksessa koettiin hyväksi tavaksi oppia. Sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat sen edistävän heidän osaamisensa kehittymistä heidän itsearviointinsa perusteella. Menetelmän koettiin lisäävän kommunikaatiota opiskelijan ja opiskelijaohjaajan välillä. Menetelmä mahdollistaa opiskelijaohjaajien oman ohjausprosessin tarkastelun jo ohjauksen aikana reaaliaikaisesti. Jatkossa Teach Back -opetusmenetelmää tulee tutkia osana kliinisen harjoittelun opiskelijaohjausta erilaisissa harjoitteluympäristöissä.
 
Teach Back is a structured and evidence-based teaching method and communication tool. The method involves explaining or showing the subject matter to the learner and then checking the learner`s understanding by asking the learner to explain or show the subject matter back to the teacher in his or her own words. There has been a lot of research on the use of this method in patient education, but there is little research available on its use in student supervision. Clinical practice is a key aspect of nursing education and evidence-based teaching methods for student mentoring need to be developed to improve the process of clinical practice supervision.

The purpose of this study was to evaluate the use of Teach Back teaching method in the supervision of nursing students` patient observation skills in the intensive care unit clinical practice and the connection of the teaching method to nursing students` patient observation skills. The objectives of the study were to provide information on the use of Teach Back teaching method in student supervision as an evidence-based structured teaching method from both the students and supervisor`s perspective. The knowledge gained from the study can be used to develop student supervision in clinical practice.
The study was conducted in a quasi-experimental post-test design, using experimental and control group. During the clinical practice, nursing students in the experimental group were supervised using the Teach Back teaching method and nursing students in the control group were supervised according to the usual practice of the placement site. At the end of clinical practice, students in both groups self-assessed their circulatory and respiratory patient observation skills using the TarkkaTeho instrument (©Alastalo, 2016) self-assessment and knowledge tests. In addition, students and mentors in the experimental group evaluated the Teach Back teaching method. The data was analysed using descriptive statistical methods and thematic content analysis.
The participating nursing students (n=20) were from eight different universities of applied sciences. In addition to the students in the experimental group (n=10) and the students in the control group (n=10), student mentors of the experimental group (n=16) participated in the study. No significant differences were found between the experimental and control group in the knowledge test in terms of circulation and respiration observing skills, but the self-assessed competence of the students in the experimental group was better than that of students in the control group in terms of circulation and respiration observing skills. The students in the experimental group and student mentors felt that the Teach Back teaching method clarifies communication, helps to identify unclear issues that need tuition and helps the student to remember what has been taught.
Teach Back was seen as a good way of learning in student supervision. Nursing students rated it as contributing to their competence development based on their self-assessment. The method was perceived to increase communication between the student and the student mentor. It also allows student supervisors to review their own mentoring process in real time during the supervision. In the future, the Teach Back method should be studied as part of clinical practice student supervision in different clinical practice settings.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5067]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste