Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erityisopettajien kokemuksia haastavien kotiolosuhteiden vaikutuksista koulunkäyntiin

Heinonen, Saana; Riikonen, Janita (2025-05-23)

Erityisopettajien kokemuksia haastavien kotiolosuhteiden vaikutuksista koulunkäyntiin

Heinonen, Saana
Riikonen, Janita
(23.05.2025)
Katso/Avaa
Heinonen_Saana_Riikonen_Janita_opinnayte.pdf (477.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662016
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitetään erityisopettajien kokemuksia haastavien kotiolosuhteiden vaikutuksista peruskouluikäisten oppilaiden koulunkäyntiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten haastavat kotiolosuhteet vaikuttavat oppilaiden koulunkäyntiin sekä tarjota tietoa siitä, miten opettaja voi tunnistaa ja puuttua tilanteisiin, joissa oppilaan kotiolosuhteissa ilmenee haasteita.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, johon osallistui kahdeksan erityisopettajaa, joille oli kertynyt työelämässä kokemusta haastavien kotiolosuhteiden kohtaamisesta ja käsittelystä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena hyödyntäen sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksia tarkasteltiin neljän yläteeman kautta, jotka olivat haastavien kotiolosuhteiden tunnistaminen, opettajan toiminta, vaikutus oppilaan koulunkäyntiin ja huoltajat.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että haastavat kotiolosuhteet heijastuvat monin tavoin oppilaan koulunkäyntiin, kuten käyttäytymiseen, oppimiseen, sosiaalisiin suhteisiin ja koulumotivaatioon. Vaikka haastavat kotiolosuhteet vaikuttivat tulosten perusteella usein negatiivisesti koulunkäyntiin, ilmeni myös tilanteita, joissa oppilaat suuntasivat kouluun hakemaan ennustettavuutta, huolenpitoa ja selviytymiskeinoja, jolloin koulumenestys oli myönteistä. Tuloksien mukaan erityisopettajat tunnistavat haastavia kotiolosuhteita oppilaan käytöksen ja olemuksen perusteella sekä yhteistyössä koulun henkilökunnan ja huoltajien kanssa. Huolen herätessä opettajat ottavat yhteyttä huoltajiin, kollegoihin ja oppilashuoltoon, tarvittaessa myös lastensuojeluun. Yhteistyö eri tahojen kanssa on tärkeää, mutta salassapito rajoittaa tiedonkulkua. Tuloksista ilmeni, että huoltajien antama tuki on erittäin vaihtelevaa, mutta usein haastavat kotiolosuhteet vaikuttavat kielteisesti kotoa saatavaan tukeen. Kaikki tutkimusteemat toivat esiin tilanteiden ja oppilaiden yksilöllisyyden, eikä tuloksia voida suoraan yleistää, sillä haastavat kotiolosuhteet kietoutuvat usein moniin muihin tekijöihin. Siitä huolimatta tutkimustulokset tarjoavat arvokasta tietoa kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville. Tutkimustulokset vahvistivat aiempaa tutkimustietoa haastavien kotiolosuhteiden vaikutuksesta koulunkäyntiin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste