Tulevaisuuden paino : pastissi ja transhistorialliset tunteet televisiosarjassa Babylon Berlin
Kainulainen, Viivi (2025-04-30)
Tulevaisuuden paino : pastissi ja transhistorialliset tunteet televisiosarjassa Babylon Berlin
Kainulainen, Viivi
(30.04.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662425
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662425
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee historiallisen fiktion tapoja esittää menneisyyttä. Tutkielman kohteena on saksalainen televisiosarja Babylon Berlin (2017–), joka sijoittuu Weimarin tasavallan aikaiseen Berliiniin. Tutkielmassa tarkastellaan Babylon Berliniä osana tämänhetkistä historiallisen fiktion genreä ja pastissina Weimarin Berliiniin liittyvästä (mieli)kuvastosta. Tar-koituksena on aineiston avulla pohtia, millaisilla tavoilla menneisyyden ja tulevaisuuden suhdetta esitetään ja millaisena menneisyys kuvautuu nykyaikaan verrattuna, painottuen seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyviin teemoihin.
Tutkielma on toteutettu temaattisen analyysin avulla. Eri teemoihin liittyviä kohtauksia on poimittu sarjasta ja valittu tarkemman analyysin kohteeksi. Tärkeimpiä lähdeteoksia ovat Richard Dyerin Pastiche (2007), Jerome de Grootin Remaking History (2014) ja Consuming History (2009) sekä Stephanie Russon The Anachronistic Turn: Historical Fiction, Drama, Film and Television (2024) Näiden teosten avulla tutkielmassa pohditaan, millä tavoin menneisyyden esittäminen mahdollistaa tunteiden välittymisen katsojalle. Tutkielma esittää, että affektiivisuus synnyttää vaikutelman tunteiden transhistoriallisuudesta, eli siitä, että menneisyyden ihmisten tunteet ja ymmärrys olivat samankaltaisia kuin nykyään ja siten menneisyys näyttäytyy nykyajan kaltaisena. Babylon Berlin tekee tarkoituksellisia vertauksia kuvaamansa aikakauden ja nykyajan välillä liittyen sukupuolirooleihin, poliittiseen ilmapiiriin ja feminismiin ja kertoo siten jotain olennaista tekoajastaan ja siitä, miten Weimarin aikakausi nykyhetkessä ymmärretään.
Tutkielma on toteutettu temaattisen analyysin avulla. Eri teemoihin liittyviä kohtauksia on poimittu sarjasta ja valittu tarkemman analyysin kohteeksi. Tärkeimpiä lähdeteoksia ovat Richard Dyerin Pastiche (2007), Jerome de Grootin Remaking History (2014) ja Consuming History (2009) sekä Stephanie Russon The Anachronistic Turn: Historical Fiction, Drama, Film and Television (2024) Näiden teosten avulla tutkielmassa pohditaan, millä tavoin menneisyyden esittäminen mahdollistaa tunteiden välittymisen katsojalle. Tutkielma esittää, että affektiivisuus synnyttää vaikutelman tunteiden transhistoriallisuudesta, eli siitä, että menneisyyden ihmisten tunteet ja ymmärrys olivat samankaltaisia kuin nykyään ja siten menneisyys näyttäytyy nykyajan kaltaisena. Babylon Berlin tekee tarkoituksellisia vertauksia kuvaamansa aikakauden ja nykyajan välillä liittyen sukupuolirooleihin, poliittiseen ilmapiiriin ja feminismiin ja kertoo siten jotain olennaista tekoajastaan ja siitä, miten Weimarin aikakausi nykyhetkessä ymmärretään.