"Tarvitsisin lisää tietoa siitä, miten tukea oppilaita, joilla on ADHD." : Liikunnanopettajien valmiudet ADHD-piirteisten nuorten tukemiseen
Simula, Katri (2025-05-29)
"Tarvitsisin lisää tietoa siitä, miten tukea oppilaita, joilla on ADHD." : Liikunnanopettajien valmiudet ADHD-piirteisten nuorten tukemiseen
Simula, Katri
(29.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662532
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060662532
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten ADHD ilmenee liikuntatunneilla, ja minkälaiset valmiudet liikunnanopettajilla on ADHD-piirteisten nuorten tukemiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ADHD:n oirekuvan ilmenemisestä, liikunnan merkityksestä osana ADHD:n hoitoa sekä Jyväskylän yliopiston tarjoamasta liikuntapedagogiikan tutkinto-ohjelman sisällön kuvauksesta. Tutkimuksen kannalta oleellista on tiedostaa, että liikunta on toimivaksi todettu hoitomuoto ADHD:n vallitsevien oireiden vähentämisessä (Den Heijer ym. 2016), ja liikuntapedagogiikan tutkinto-ohjelma ei juurikaan sisällä erityispedagogisia valmiuksia tarjoavia opintoja (Jyväskylän yliopiston opinto-opas 2024–28).
Tutkimusaineisto kerättiin liikunnanopettajien Facebook-ryhmään jaetulla laadullisella kyselylomakkeella, johon vastasi 12 pätevää liikunnanopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Poimin aineistostani yhteensä 61 alkuperäisilmaisua, jotka sitten muutettiin pelkistettyihin ilmaisuihin, joista muodostui seitsemän alaluokkaa ja kolme yläluokkaa. Nämä kolme yläluokkaa ovat: 1. ADHD-piirteisen nuoren tuen tarve 2. ADHD-piirteisen nuoren tukeminen sekä 3. Opettajan resurssit.
Muodostetut yläluokat kuvaavat niitä tekijöitä, miten ADHD näkyy ja haastaa liikuntatunteja, sekä niitä tekijöitä, jotka liikunnanopettajien kokemusten mukaan vaikuttavat heidän valmiuksiinsa tukea ADHD-piirteisiä oppilaita. Tutkimuksen tulosten mukaan voidaan todeta ADHD:n näyttäytyvän liikuntatunneilla esimerkiksi rauhattomuutena sekä haasteena kuunnella ohjeita ja keskittyä liikuntatunnin asioihin. Liikunnanopettajien kokemukset valmiuksistaan tukea ADHD-piirteisiä nuoria on tutkimustulosten perusteella heikot. Tähän vaikuttavia tekijöitä on tutkimuksen mukaan mm. resurssit ja koulutuksesta saatujen valmiuksien puute.
Tutkimusaineisto kerättiin liikunnanopettajien Facebook-ryhmään jaetulla laadullisella kyselylomakkeella, johon vastasi 12 pätevää liikunnanopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Poimin aineistostani yhteensä 61 alkuperäisilmaisua, jotka sitten muutettiin pelkistettyihin ilmaisuihin, joista muodostui seitsemän alaluokkaa ja kolme yläluokkaa. Nämä kolme yläluokkaa ovat: 1. ADHD-piirteisen nuoren tuen tarve 2. ADHD-piirteisen nuoren tukeminen sekä 3. Opettajan resurssit.
Muodostetut yläluokat kuvaavat niitä tekijöitä, miten ADHD näkyy ja haastaa liikuntatunteja, sekä niitä tekijöitä, jotka liikunnanopettajien kokemusten mukaan vaikuttavat heidän valmiuksiinsa tukea ADHD-piirteisiä oppilaita. Tutkimuksen tulosten mukaan voidaan todeta ADHD:n näyttäytyvän liikuntatunneilla esimerkiksi rauhattomuutena sekä haasteena kuunnella ohjeita ja keskittyä liikuntatunnin asioihin. Liikunnanopettajien kokemukset valmiuksistaan tukea ADHD-piirteisiä nuoria on tutkimustulosten perusteella heikot. Tähän vaikuttavia tekijöitä on tutkimuksen mukaan mm. resurssit ja koulutuksesta saatujen valmiuksien puute.