Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rhetorical elements in press releases concerning layoffs issued by video game companies : a close reading study

Lehtinen, Emma (2025-05-05)

Rhetorical elements in press releases concerning layoffs issued by video game companies : a close reading study

Lehtinen, Emma
(05.05.2025)
Katso/Avaa
Master_Thesis_Lehtinen_Emma.pdf (899.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060963427
Tiivistelmä
This thesis examines how video game companies use rhetorical strategies in press releases about layoffs and how the press releases approach the topic. Using a close reading method based on Brummett’s techniques, the study focuses on how Aristotelian appeals ethos, pathos, and logos are used to communicate layoffs. The research uses six press releases from companies that include Electronic Arts, CD Projekt Red, BioWare, Riot Games, Sony Interactive Entertainment, and Epic Games. The press releases were published between 2023 and 2024 on the company’s website.
The analysis reveals that all three rhetorical modes are present in the press releases. Companies employ pathos through vivid, emotionally charged language and metaphors to convey sympathy, foster unity, and mitigate the negative impact of the layoffs. Logos is used to justify decisions through logical arguments and strategic explanations, although it is less supported by concrete data. Ethos appears mainly through the demonstration of leadership credibility and shared values, yet it is the least pronounced mode. The study categorizes the press releases into three groups depending on their approach to discuss layoffs and how they are presented to the audience. First, press releases that discuss the company’s reputation before addressing layoffs. Second, releases that argue that layoffs are a part of an organizational change and necessary for the company’s future strategy. Lastly, press releases that approach layoffs directly and present concrete actions the company is implementing to achieve financial stability. The thesis also discusses specific features of these press releases within the gaming industry, such as the emphasis on brand loyalty, innovation, quality and community engagement.
 
Irtisanomisten määrä videopeliteollisuudessa on noussut huomattavasti viime vuosina kysynnän muutoksen, teknologisten kehitysten ja taloudellisen tilanteen takia. Irtisanomisten kommunikointi vaatii tarkkaa suunnittelua, jotta yritykset pystyvät minimoimaan mahdolliset negatiiviset vaikutukset. Irtisanomisten kommunikointi voi tapahtua harkitusti laadittujen lehdistötiedotteiden välityksellä. Lehdistötiedotteilla on samanaikaisesti kaksi kommunikatiivista tarkoitusta: informatiivinen ja promotionaalinen. Näiden kahden kommunikatiivisen tarkoituksen takia lehdistötiedotteiden tyylilajia kutsutaan hybridigenreksi. Yritysten käyttämät lehdistötiedotteet sisältävät erilaisia retorisia keinoja, joilla pyritään vaikuttamaan tiedotteiden kohdeyleisöön.
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee Aristoteleen retoristen lajien käyttöä videopeliyritysten irtisanomistiedotteissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin eetoksen, paatoksen ja logoksen käyttöä kuudessa irtisanomistiedotteessa sekä sitä, kuinka nämä retoriset lajit ilmenevät tekstissä ja miten tiedotteet lähestyvät aihettaan:

1. Miten eetosta, paatosta ja logosta käytetään irtisanomisia koskevissa lehdistötiedotteissa?
2. Miten lehdistötiedotteet lähestyvät irtisanomisten viestintää ja miten niissä kommunikoidaan?

Tutkimuksen tavoitteena on vastata tutkimuskysymyksiin ja tarkastella retoristen lajien käyttöä irtisanomistiedotteissa videopeliteollisuudessa. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet eetoksen, paatoksen ja logoksen käyttöön eri tekstilajeissa. Irtisanomistiedotteissa on tutkittu niiden vaikutusta pörssiin sekä niiden rakennnetta ja vaiheita (move). Tutkimuksen hypoteesi on, että kaikkia Aristoteleen retorisia lajeja hyödynnetään lehdistötiedotteissa yhtiöiden irtisanomisperustelujen tukemiseksi. Tutkimuksessa tarkastellaan videopeliteollisuudessa käytettävää suostuttelevaa kieltä. Lisäksi selvitetään, miten yhtiöt lähestyvät irtisanomisia tiedotteissaan ja onko niiden lähestymistavoissa eroja tai samanlaisuuksia. Tutkimuksessa tarkastellaan, jos yrityksillä on samanlaisia lähestymistapoja ja niiden yhtenäisiä piirteitä.
Tutkimuksessa hyödynnetty teoria käsittelee suostuttelevan kielenkäytön tarkoitusta ja sen käyttöä erilaisissa tekstilajeissa, erityisesti yritysviestinnässä. Yleisesti suostuttelevan kielenkäytön tavoitteena on vaikuttaa kohdeyleisön käsitykseen kirjoittajasta tai puhujasta. Aristoteleen retorisia lajeja käytetään suostuttelevan kielenkäytön pohjana. Eetos perustuu kirjoittajan tai puhujan uskottavuuteen, pätevyyteen tai auktoriteettiin asiassa. Yritykset hyödyntävät aikaisempia onnistumisiaan, mainettaan ja läpinäkyvyyttään vakuuttaakseen kohdeyleisönsä yrityksen pätevyydestä. Paatos vetoaa kohdeyleisön tunteisiin, joiden avulla kirjoittaja tai puhuja pyrkii vaikuttamaan yleisöön. Paatos ilmenee sympatian, optimismin, kiitollisuuden ja katumuksen ilmaisemisena. Sen tavoitteena on minimoida negatiivisten uutisten vaikutus ja vakuuttaa työntekijät. Logos perustuu loogisiin perusteluihin, jotka ilmenevät taloudellisena datana, strategisena suunnitteluna ja loogisina argumentteina. Näiden avulla yritykset perustelevat irtisanomisia välttämättöminä päätöksinä, joilla taataan yrityksen kannattavuus ja kehittyminen. Suostutteleva kirjoittaminen hyödyntää retorisia keinoja teksteissä, joissa otetaan huomioon tekstin tavoite ja yleisön näkökulma. Suostutteleva kirjoittaminen on tärkeä osa tehokasta argumentointia.
Lehdistötiedotteet yhdistävät uutisten informatiivisen puolen ja mainosten promotionaalisen tehtävän. Aiemmin lehdistötiedotteet jaettiin medioille julkaistaviksi, mutta nykyään ne julkaistaan yleensä yritysten omilla verkkosivuilla. Lehdistötiedotteiden rakenne muodostuu eri siirrroista, joilla on omat tarkoituksensa. Lehdistötiedotteiden rakenteita on tutkittu, ja näiden tutkimusten perusteella McLaren ja Gurău (2005) esittelevät lehdistötiedotteiden siirrotja rakenteet. Catenaccio (2008) laajensi ja tarkensi lehdistötiedotteiden siirtoja, jaottamalla ne keskeisiin ja perifeerisiin ominaisuuksiin. Taimi (2013) tarkasteli pro gradu -tutkielmassaan irtisanomisia käsittelevien lehdistötiedotteiden rakennetta ja siirtoja sekä niiden oleellisia tehtäviä. Irtisanomisten kommunikointi vaatii yrityksen johtoportaalta tarkkaa suunnittelua, jotta irtisanomisten negatiiviset vaikutukset voidaan minimoida. Smeltzerin ja Zenerin (2004) sekä Marekin, Setterbergin ja O’Rourken (2003) tutkimukset esittelivät puitteet irtisanomisten viestintään. Näiden puitteiden avulla yritykset pyrkivät minimoimaan irtisanomisten negatiivisia vaikutuksia henkilöstöön ja yrityksen julkikuvaan. Tutkielman materiaali koostui videopeliyritysten irtisanomistiedotteista, jotka on julkaistu vuosina 2023–2024. Tiedotteiden tuli olla julkisesti saatavilla kyseisten yritysten omilla verkkosivuilla, minkä vuoksi sosiaalisessa mediassa tai medioille jaettuja tiedotteita ei otettu mukaan tutkimukseen. Tutkimuksessa ei myöskään huomioitu lehdistötiedotteita, joissa ilmoitettiin yhtiön sulkemisesta. Näiden kriteerien perusteella tutkimuksen aineistoksi valikoitui kuusi irtisanomistiedotetta kuudelta eri yhtiöltä: Electronic Arts (EA), CD Projekt Red, BioWare, Riot Games, Sony Interactive Entertainment (SIE) ja Epic Games. Yhtiöistä kolme on pörssiyhtiöitä, kaksi tytäryhtiöitä ja yksi yksityisyritys. Yhtiöiden pääkonttorit sijaitsevat pääosin Yhdysvalloissa, poikkeuksena CD Projekt Red, jonka pääkonttori on Puolassa. Tiedotteiden pituudet vaihtelivat 415 sanasta 971 sanaan. Suurin osa tiedotteista noudattaa selkeää kappalejakoa, lukuun ottamatta SIE:n tiedotetta, joka koostuu useista muutaman virkkeen kappaleista. Riot Games ja BioWare hyödynsivät irtisanomistiedotteissaan alaotsikoita, joiden avulla kappaleiden aihealueet esitellään. Tutkielma toteutettiin lähilukumetodilla, jossa tekstin luennassa ja analyysissä keskityttiin retorisiin keinoihin. Lähilukumetodissa tarkasteltiin eetoksen, paatoksen ja logoksen esiintymistä tiedotteiden sisällössä. Analyysissa lähilukumetodilla havaitut huomiot avataan ja esitellään. Tutkimuksessa hyödynnettiin aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen perustuvaa materiaalia retorisista tekniikoista ja niiden ilmenemisestä yritysviestinnässä. Analyysissa käytettävä terminologia suostuttelevista tekniikoista on otettu Higginsin ja Walkerin (2012) sekä Hoffmanin ja Fordin (2009) tutkimuksista ja mukautettu sopivaksi tähän tutkimukseen. Tämä terminologia tukee analyysissä eri retoriikan lajien tunnistamiseen teksteistä ja niiden käyttötarkoituksien avaamiseen. Analyysi osoitti, että tutkituissa irtisanomistiedotteissa käytettiin kaikkia kolmea Aristoteleen retorista lajia. Paatos ilmenee tunteellisena kielenä, kuten vahvoina adjektiiveina sekä katumuksen ja kiitollisuuden ilmaisemisena. Näitä keinoja hyödynnetään irtisanomisten vaikutuksen lieventämiseksi. Logos esiintyy tiedotteissa järkevinä argumentteina, joilla perustellaan irtisanomisia sekä yritysten toimenpiteitä niiden suhteen. Numeraalista dataa on vain vähän, mikä voi johtua siitä, että yritykset eivät halua paljastaa tarkkoja lukuja julkisuuteen tai että ne ovat jo saatavilla muista lähteistä. Eetos rakentaa luottamusta yritykseen ja kirjoittajaan, jotka kommunikoivat, järjestävät ja huolehtivat irtisanomisista. Peliteollisuuden lehdistötiedotteet sisältävät mainintoja luovista ja teknologisista saavutuksista, kuten lippulaivatuotteista, yhteisön sitouttamisstrategioista ja tulevista hankkeista. Näiden avulla yritykset pyrkivät luomaan kuluttajissa tunnesiteitä tuotteisiinsa. Tiedotteissa korostetaan myös yritysten sitoutumista laadun ylläpitämiseen sekä luvataan, ettei tuotteiden laatu heikkene irtisanomisten seurauksena. Osassa tiedotteissa kirjoittajat mainitsevat erilaisia tukitoimia, joita yritykset tarjoavat irtisanotuille työntekijöille. Näihin sisältyy eropaketit ja tukipalvelut uuden työpaikan etsinnässä.
Analyysi osoitti, että lehdistötiedotteet hyödynsivät kaikkia kolmea Aristoteleen retorista lajia, mutta niiden käyttö vaihteli sen mukaan, miten tiedotteet lähestyivät irtisanomisia. Tutkimus jakaa lehdistötiedotteet kolmeen kategoriaan rakenteellisten ja retoristen valintojen perusteella. Maine edellä -lähestymistavassa yritykset korostavat asemaansa teollisuudessa ja aikaisempia menestyksiään ennen kuin kirjoittaja mainitsee irtisanomisista. Tähän kategoriaan kuuluivat EA:n ja CD Projekt Redin irtisanomisilmoitukset. Näissä tiedotteissa kirjoittajat hyödyntävät mainettaan peliteollisuudessa ja aiempia saavutuksiaan, joiden avulla he rakentavat pohjan uskottavuudelleen. Kirjoittajat päättävät tiedotteet osoittamalla kiitollisuutta ja sympatiaa irtisanottuja työntekijöitä kohtaan. Toisen kategorian lehdistötiedotteet hyödyntävät muutos välttämättömyytenä -lähestymistapaa, jossa irtisanomiset esitetään yrityksen uudistuksen välttämättömänä osana. BioWaren ja Riot Gamesin lehdistötiedotteet kuuluvat tähän kategoriaan. Nämä irtisanomisilmoitukset tarjoavat järkeenkäypiä selityksiä, kuten muutoksia markkinoilla tai tarpeen muuttaa projektien kohdistusta. Kirjoittajat päättävät tiedotteet keskittymällä tulevaisuuden tavoitteisiin ja innostamalla lukijoita.
Kolmannen kategorian tiedotteet käyttävät suoraa ja dataohjattua -lähestymistapaa, jossa irtisanomisista ilmoitetaan välittömästi ja esitetään konkreettisia esimerkkejä siitä, miten yritykset leikkaavat kuluja. Epic Gamesin ja SIE:n lehdistötiedotteet kuuluvat tähän kategoriaan. Näiden tiedotteiden tavoitteena on välittää selkeä ja yksiselitteinen viesti irtisanomisten välttämättömyydestä yrityksen taloudellisen tasapainotuksen ja tulevaisuuden kannalta.
Tutkimusta rajoittaa vähäinen määrä julkisesti saatavilla olevia irtisanomisia koskevia lehdistötiedotteita, jotka on julkaistu yritysten omilla verkkosivuilla. Sisäiset viestintämateriaalit, kolmansien osapuolten mediakatsaukset ja haastattelut, joilla saattaa olla erilaisia retorisia ominaisuuksia, jäivät tarkastelun ulkopuolelle. Lehdistötiedotteissa on myös mahdollisuus, että ne on kirjoittanut haamukirjoittaja tai useampi kirjoittaja, mikä voi vaikuttaa tekstissä ilmenevään suostuttelevaan kirjoittamiseen. Lähilukumetodologiassa on mahdollisuus materiaalin väärintulkintaan ja ylianalysointiin. Tulevaisuudessa tutkimuksissa voitaisiin tarkastella ja vertailla eri alueiden irtisanomistiedotteiden eroja. Lisäksi tutkimusta voisi laajentaa yritysviestintään sosiaalisessa mediassa sekä siihen, miten videopeliyritykset kommunikoivat eri sosiaalisen median alustoilla.
Pro gradu -tutkielma havainnollistaa, että videopeliyritykset suunnittelevat huolellisesti irtisanomisia käsittelevät lehdistötiedotteet ja käyttävät suostuttelevaa kieltä irtisanomisista viestiessään. Tasapainottamalla tunteisiin vetoavia perusteita rationaalisten argumenttien kanssa sekä hyödyntämällä uskottavuuttaan yritykset pyrkivät esittämään työvoiman vähentämisen strategisena toimenpiteenä kohti kestävää ja innovatiivista tulevaisuutta. Tutkimus edistää suostuttelevan kielenkäytön ymmärtämistä yritysviestinnässä.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste