Kotoutumisen tukeminen valmistavassa opetuksessa : opettajien haastattelututkimus
Petain, Pilvi (2025-05-07)
Kotoutumisen tukeminen valmistavassa opetuksessa : opettajien haastattelututkimus
Petain, Pilvi
(07.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060963269
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025060963269
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista kotoutumista edistävää sosiaalista tukea opettajat ovat osoittaneet ukrainalaisille, sotaa paenneille oppilailleen. Kotoutuminen on pitkä ja monivaiheinen prosessi, jossa ulkopuolelta saatu tuki voi vaikuttaa myönteisesti uuteen asuinmaahan sopeutumiseen. Valmistavan opetuksen perusteissa linjataan, että kielellisten ja perusopetukseen tarvittavien taitojen lisäksi opetuksen tavoitteena on myös edistää oppilaiden kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Valmistavan opetuksen opettajia haastattelemalla haluttiin tehdä näkyväksi sitä helposti näkymättömiin jäävää työtä, jota opettajat tekevät tukeakseen oppilaidensa kotoutumista. Laadullisen tutkimuksen aineisto koostui kuudesta haastattelusta. Tuen tarkastelussa hyödynnettiin sosiaalisen tuen kolmiosaista mallia, jossa tuki jaotellaan emotionaaliseksi, informatiiviseksi ja instrumentaaliseksi. Aineisto luokiteltiin osa-alueiden mukaan. Analyysi osoitti, että opettajat tukivat oppilaitaan hyvin monipuolisesti. Mainintoja emotionaalisesta ja informatiivisesta tuesta esiintyi liki yhtä paljon. Instrumentaalista tukea esiintyi aineistossa huomattavasti vähemmän, mikä oli samankaltainen tulos kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Sosiaalista tukea osoitettiin myös huomattavan paljon oppilaiden huoltajille, ja sen ajateltiin tukevan oppilaiden kotoutumista. Opettajat osoittivat oppilailleen emotionaalista tukea muun muassa rakentamalla ryhmäänsä hyväksyvän ja iloisen ilmapiirin.
Informatiivista tukea osoitettiin eniten huoltajille, joille jaettiin tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta. Instrumentaalinen näyttäytyi ylimääräisten resurssien tai tukitoimien järjestämisenä. Haastattelujen perusteella opettajilla oli toisistaan eroavia näkemyksiä valmistavan opetuksen päätavoitteista ja omasta roolistaan oppilaiden kotoutumisen tukijana. Toiset opettajat rajasivat roolinsa kielen ja koululaistaitojen opettamiseen, kun taas osa opettajista korosti kotoutumisen tukemisen olevan yhtä tärkeää kuin kielen opettamisen. Haastattelujen perusteella kotoutumista ja psykososiaalista tukemista korostaneet opettajat kokivat työnsä kotoutumisen tukijana vaikutukselliseksi. Valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet 2015 mahdollistaa opettajien erilaiset lähestymistavat, mutta oppilaiden yhdenvertaisuuden ja kotoutumisen edistämisen näkökulmasta olisi tärkeää, että opettajan roolista kotoutumisen tukijana olisi yhdenmukainen käsitys.
Informatiivista tukea osoitettiin eniten huoltajille, joille jaettiin tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta. Instrumentaalinen näyttäytyi ylimääräisten resurssien tai tukitoimien järjestämisenä. Haastattelujen perusteella opettajilla oli toisistaan eroavia näkemyksiä valmistavan opetuksen päätavoitteista ja omasta roolistaan oppilaiden kotoutumisen tukijana. Toiset opettajat rajasivat roolinsa kielen ja koululaistaitojen opettamiseen, kun taas osa opettajista korosti kotoutumisen tukemisen olevan yhtä tärkeää kuin kielen opettamisen. Haastattelujen perusteella kotoutumista ja psykososiaalista tukemista korostaneet opettajat kokivat työnsä kotoutumisen tukijana vaikutukselliseksi. Valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet 2015 mahdollistaa opettajien erilaiset lähestymistavat, mutta oppilaiden yhdenvertaisuuden ja kotoutumisen edistämisen näkökulmasta olisi tärkeää, että opettajan roolista kotoutumisen tukijana olisi yhdenmukainen käsitys.