Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogiikka varhaiskasvatuksen lepohetkessä : opettajien ja päiväkodin johtajien näkemyksiä lepohetkestä

Kaleva, Satu (2025-05-31)

Pedagogiikka varhaiskasvatuksen lepohetkessä : opettajien ja päiväkodin johtajien näkemyksiä lepohetkestä

Kaleva, Satu
(31.05.2025)
Katso/Avaa
Kaleva_Satu_opinnayte.pdf (979.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061064538
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa perehdyttiin varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogiikasta varhaiskasvatuksessa järjestettävien lepohetkiin liittyen. Tutkielman tavoitteena oli ottaa selvää millaisia erilaisia pedagogisia perusteita tutkielman kohteena olevat henkilöt kertovat lepohetken toteutuksesta. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluina viidessä eri päiväkodissa. Pedagogisia perusteita ryhmiteltiin Sheridanin (2009) pedagogisen laadun neljän ulottuvuuden avulla. Lisäksi selvitettiin kenen toiveista opettajat ja johtajat kertoivat lepohetken järjestämiseen liittyen sekä millaisia haasteita lepohetkeen yhdistettiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajien ja johtajien pedagogiset perusteet olivat monipuolisia. Haastatellut henkilöt puhuivat vahvasti lepohetken puolesta, mutta nostivat myös esiin monia haasteita sen toteuttamiseen liittyen. Suuri osa haasteista liittyivät henkilöstö- ja tilaresursseihin sekä henkilökunnan kasvatusnäkemyksiin. Ammattitaidon merkitystä lepohetken onnistumisen kannalta pidettiin tärkeänä.
Lepohetken suunnittelua, toteutusta ja arviointia toteutettiin kaikissa päiväkodeissa aikuisjohtoisesti. Lasten osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet tulivat haastatteluissa esiin vain vähän ja lasten esittämiä toiveita lepohetkeen liittyen kerrottiin vähiten kaikista toiveista. Vastauksissa korostuivat vanhempien kertomat toiveet lepohetken kestoon ja lapsen tarvitseman unen määrään liittyen. Vastauksissa oli selvästi havaittavissa halua toteuttaa lepohetki lapsille miellyttävällä tavalla, mutta keinot sen toteuttamiseen perustuivat useimmiten aikuisten omiin näkemyksiin. Lasten osallisuuden tarkasteleminen lepohetken pedagogisten perusteiden avulla opettajien ja johtajien näkökulmasta, ei kuitenkaan anna varmuutta siitä, ovatko lapset kokeneet osallisuutta lepohetkellä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten osallisuuteen päiväkodin lepohetkissä tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Lisäksi tämä tutkimus nosti esiin sen, kuinka kouluttautumisen ja ammattitaitoisen pedagogisen johtamisen avulla lepohetken toteutusta voidaan kehittää vastaamaan paremmin nykyaikaisia menetelmiä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9571]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste