Kulttuurikaupunki Turku – totta vai tarua? : Turun kulttuuribrändi kaupungin ja kaupunkilaisten näkökulmista
Valtonen, Mike (2025-05-30)
Kulttuurikaupunki Turku – totta vai tarua? : Turun kulttuuribrändi kaupungin ja kaupunkilaisten näkökulmista
Valtonen, Mike
(30.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061065065
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061065065
Tiivistelmä
Turku on Suomen vanhin kaupunki ja ollut portti länteen sekä lännestä virtaavaan kulttuuriin jo vuosisatojen ajan. Turun merkityksellisyys osana Suomen kulttuurihistoriallista kehitystä on kiistämätön. Historiansa turvin Turku on ottanut omakseen tittelin ”kulttuurikaupunki”, jota se käyttää aktiivisesti omassa viestinnässään. Kulttuurikaupungille ei kuitenkaan ole olemassa universaalia määritelmää, ja moni kaupunki ympäri maailman brändää itsensä kulttuurikaupungiksi houkutellakseen turisteja, asukkaita sekä investointeja.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida kulttuuria osana Turun kaupunkibrändiä. Analyysissä tarkasteltiin sekä kaupungin, eli Turun, että kaupunkilaisten, eli turkulaisten, näkökulmia.
Tutkimusta lähestyttiin seuraavilla osakysymyksillä:
1. Miten kaupunkibrändi syntyy?
2. Miten Turku rakentaa omaa kulttuuribrändiään?
3. Miten kaupunkilaiset kokevat kulttuurin Turun kaupunkibrändin elementtinä?
Tutkimuksen tarkoitusta lähestyttiin kirjallisuuskatsauksella sekä laadullisella empiirisellä tutkimuksella. Tutkimuksen toteuttamista varten kehitettiin kaupunkibrändäyksen teorian pohjalta teoreettinen analyysityökalu, jolla muodostettiin käsitys Turun kulttuuribrändistä. Empiirisenä aineistona toimi Turun kaupungin tuottama sekundäärinen dokumenttiaineisto sekä primääriaineistona Turun asukkaille toteutettu kysely keväällä 2025. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan eli abduktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Aineiston avulla rakennettiin kokonaiskuva Turun kulttuuribrändistä sekä kaupungin että kaupunkilaisten näkökulmista ja pohdittiin näiden yhteenliittymiä. Tulosten perusteella pohdittiin myös sitä, onko Turun kulttuuribrändi autenttinen, eli tunnistavatko turkulaiset sen omakseen. Tutkimus antaa kattavan käsityksen siitä, mistä tekijöistä Turun kulttuuribrändi muodostuu tarkasteluajankohtana. Tutkimuksen perusteella saatiin myös vastaus sille, onko Turku todella kulttuurikaupunki.
Tutkimuksen tulosten ja johtopäätösten perusteella Turun kaupunki voi hyödyntää omassa viestinnässään autenttiseksi todennettua kulttuuribrändipalettia ja harjoittaa näin ollen autenttista brändiviestintää, jonka turkulaiset allekirjoittavat. Tutkimus paljasti myös kehityskohteet Turun kulttuuribrändissä. Samaa autenttista brändiviestintää voi harjoittaa myös Turun sidosryhmät, jotka haluavat korostaa Turun kulttuuribrändiä omassa markkinointiviestinnässään. Tutkimuksessa luotua teoreettinen analyysityökalua voidaan hyödyntää tulevissa tapaustutkimuksissa tutkittaessa muiden kaupunkien kulttuuribrändejä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida kulttuuria osana Turun kaupunkibrändiä. Analyysissä tarkasteltiin sekä kaupungin, eli Turun, että kaupunkilaisten, eli turkulaisten, näkökulmia.
Tutkimusta lähestyttiin seuraavilla osakysymyksillä:
1. Miten kaupunkibrändi syntyy?
2. Miten Turku rakentaa omaa kulttuuribrändiään?
3. Miten kaupunkilaiset kokevat kulttuurin Turun kaupunkibrändin elementtinä?
Tutkimuksen tarkoitusta lähestyttiin kirjallisuuskatsauksella sekä laadullisella empiirisellä tutkimuksella. Tutkimuksen toteuttamista varten kehitettiin kaupunkibrändäyksen teorian pohjalta teoreettinen analyysityökalu, jolla muodostettiin käsitys Turun kulttuuribrändistä. Empiirisenä aineistona toimi Turun kaupungin tuottama sekundäärinen dokumenttiaineisto sekä primääriaineistona Turun asukkaille toteutettu kysely keväällä 2025. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan eli abduktiivisen sisällönanalyysin menetelmin.
Aineiston avulla rakennettiin kokonaiskuva Turun kulttuuribrändistä sekä kaupungin että kaupunkilaisten näkökulmista ja pohdittiin näiden yhteenliittymiä. Tulosten perusteella pohdittiin myös sitä, onko Turun kulttuuribrändi autenttinen, eli tunnistavatko turkulaiset sen omakseen. Tutkimus antaa kattavan käsityksen siitä, mistä tekijöistä Turun kulttuuribrändi muodostuu tarkasteluajankohtana. Tutkimuksen perusteella saatiin myös vastaus sille, onko Turku todella kulttuurikaupunki.
Tutkimuksen tulosten ja johtopäätösten perusteella Turun kaupunki voi hyödyntää omassa viestinnässään autenttiseksi todennettua kulttuuribrändipalettia ja harjoittaa näin ollen autenttista brändiviestintää, jonka turkulaiset allekirjoittavat. Tutkimus paljasti myös kehityskohteet Turun kulttuuribrändissä. Samaa autenttista brändiviestintää voi harjoittaa myös Turun sidosryhmät, jotka haluavat korostaa Turun kulttuuribrändiä omassa markkinointiviestinnässään. Tutkimuksessa luotua teoreettinen analyysityökalua voidaan hyödyntää tulevissa tapaustutkimuksissa tutkittaessa muiden kaupunkien kulttuuribrändejä.