Avoimen yliopiston väylät valintaperusteiden valossa
Porttila, Piia (2025-05-19)
Avoimen yliopiston väylät valintaperusteiden valossa
Porttila, Piia
(19.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061064882
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061064882
Tiivistelmä
Tässä pro gradu tutkielmassa tarkastellaan avoimen yliopiston väylien valintaperusteita tutkintokoulutuksiin. Avoimen väylä on osa opiskelijavalintojen erillisvalintaa ja sen voidaan sanoa muodostavan vaihtoehtoisen reitin tutkintokoulutukseen pääasiallisten valintatapojen, eli todistusvalinnan ja valintakokeiden ohella. Opiskelijavalinnat ovat olleet viime vuosina merkittävässä muutoksessa valtakunnallisen korkeakoulujen opiskelijavalintauudistuksen myötä. Osana uudistusta kehitettiin myös vaihtoehtoisia tapoja hakeutua korkeakouluun Toinen reitti yliopistoon -hankkeessa. Avoimen väylän rooliin opiskelijavalinnoissa on kuitenkin alusta alkaen kohdistunut kritiikkiä, ja valintatapana se on pysynyt melko pienenä reittinä tutkintokoulutukseen. Avoimen väylän voidaan nähdä olevan kuitenkin merkityksellinen valintatapa koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmasta, sillä avoimen väylä mahdollistaa erilaisista taustoista tulevien ja erityisesti aikuisopiskelijoiden hakeutumisen tutkintokoulutukseen.
Tutkimuksessa selvitetään, millaisia valintaperusteita avoimen väyliltä löytyy, ja miten valintaperusteet on määritelty eri aloilla ja yliopistoissa. Tämän lisäksi selvitetään, millaisia samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia avoimen väylillä on valintaperusteissa, ja voiko avoimen väyliltä tunnistaa erilaisia malleja. Tutkimuksen aineistonkeruussa käytettiin valmista aineistoa, joka kerättiin Opetushallituksen ylläpitämästä Opintopolku-palvelusta kuudelta eri koulutusalalta. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin sisällönanalyysiä ja tyypittelyä hyödyntäen.
Tulokset osoittavat, että avoimen väylien valintaperusteissa voidaan nähdä yhteneväisyyttä, mutta edelleen joissakin valintaperusteiden vaatimuksissa on melko suurta hajontaa niin koulutusaloittain kuin myös yliopistoittain. Yhteenvetona tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että väylien valintaperusteita voisi vielä yhtenäistää ja Opintopolku-palvelun tietoa selkeyttää sekä lisätä joiltain osin. Valintaperusteiden näkökulmasta avoimen väylät näyttävät kuitenkin monilta osin saavutettavammilta kuin ennen opiskelijavalintojen uudistusta ja Toinen reitti yliopistoon -hanketta. Tulosten mukaan aineistosta voidaan myös tunnistaa neljä eri avoimen väylän mallityyppiä: matalat vähimmäiskriteerit, kohtuulliset vähimmäiskriteerit, vaativat vähimmäiskriteerit sekä kaksivaiheiset väylät. Eri aloilla ja yliopistojen välillä voidaan nähdä osittain jakautumista tiettyihin malleihin.
Tutkimuksessa selvitetään, millaisia valintaperusteita avoimen väyliltä löytyy, ja miten valintaperusteet on määritelty eri aloilla ja yliopistoissa. Tämän lisäksi selvitetään, millaisia samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia avoimen väylillä on valintaperusteissa, ja voiko avoimen väyliltä tunnistaa erilaisia malleja. Tutkimuksen aineistonkeruussa käytettiin valmista aineistoa, joka kerättiin Opetushallituksen ylläpitämästä Opintopolku-palvelusta kuudelta eri koulutusalalta. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin sisällönanalyysiä ja tyypittelyä hyödyntäen.
Tulokset osoittavat, että avoimen väylien valintaperusteissa voidaan nähdä yhteneväisyyttä, mutta edelleen joissakin valintaperusteiden vaatimuksissa on melko suurta hajontaa niin koulutusaloittain kuin myös yliopistoittain. Yhteenvetona tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että väylien valintaperusteita voisi vielä yhtenäistää ja Opintopolku-palvelun tietoa selkeyttää sekä lisätä joiltain osin. Valintaperusteiden näkökulmasta avoimen väylät näyttävät kuitenkin monilta osin saavutettavammilta kuin ennen opiskelijavalintojen uudistusta ja Toinen reitti yliopistoon -hanketta. Tulosten mukaan aineistosta voidaan myös tunnistaa neljä eri avoimen väylän mallityyppiä: matalat vähimmäiskriteerit, kohtuulliset vähimmäiskriteerit, vaativat vähimmäiskriteerit sekä kaksivaiheiset väylät. Eri aloilla ja yliopistojen välillä voidaan nähdä osittain jakautumista tiettyihin malleihin.