Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hoitotyön opiskelijoiden opiskelukykyä tukemassa : haastattelututkimus opiskelun tuen henkilökunnalle

Mäkinen, Sanna (2025-05-18)

Hoitotyön opiskelijoiden opiskelukykyä tukemassa : haastattelututkimus opiskelun tuen henkilökunnalle

Mäkinen, Sanna
(18.05.2025)
Katso/Avaa
Makinen_Sanna_opinnayte.pdf (872.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061063889
Tiivistelmä
Hoitotyön opiskelu on muuttunut muun muassa digitaalisten oppimisympäristöjen sekä etäopintojen määrän lisääntymisen myötä. Opiskelijoilta vaaditaan monenlaisia taitoja ja kykyä ottaa vastuu omasta opiskelustaan. Aiemmassa tutkimuksessa on saatu viitteitä hoitotyön opiskelijoiden merkittävästä kuormittumisesta. Opiskelijoiden hyvinvointiin ja opintojen sujumiseen liittyviä tekijöitä voidaan kuvata opiskelukyvyn käsitteellä. Opiskelijoiden opiskelukyvyn tukena ammattikorkeakouluissa toimii opiskelun tuen henkilökunta, johon kuuluu eri alojen ammattilaisia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opiskelun tuen henkilökunnan näkemyksiä hoitotyön opiskelijoiden opiskelukyvystä ja heidän kokemuksia mahdollisuudestaan tukea opiskelukykyä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää ammattikorkeakouluissa opiskelun ohjauksen ja tuen järjestämiseksi, opiskelijoiden palveluihin ohjaamiseksi sekä oppilaitosten moniammatillisen työn tueksi. Tutkimus tuo opiskelun tuen henkilökunnan työtä näkyväksi ammattikorkeakouluissa ja tukee myös ammattikorkeakoulujen vertaiskehittämistä.
Tutkimus oli laadullinen kuvaileva tutkimus, jonka aineistonkeruu toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina elo‒marraskuussa 2024. Tutkimukseen osallistui kymmenen opiskelun tuen henkilökuntaan kuuluvaa ammattilaista kolmesta ammattikorkeakoulusta. Aineisto analysoitiin deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysillä. Teemahaastattelurungossa sekä deduktiivisessa analyysissä hyödynnettiin Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiön ja Työterveyslaitoksen kehittämää opiskelukykymallia.
Hoitotyön opiskelijoiden opiskelukyky näyttäytyi pääosin hyvänä. Opiskelun tuen henkilökunta toi kuitenkin esiin tekijöitä, jotka kuormittavat hoitotyön opiskelijoita. He kokevat mahdollisuutensa tukea opiskelukykyä hyviksi, mutta he kokivat myös haasteita opiskelijoiden tukemisessa. Jatkossa opiskelukykyä olisi hyvä tutkia lisää. Jatkotutkimusta tarvitaan myös paljon tukea tarvitsevista hoitotyön opiskelijoista, opiskelijoiden empatiakyvyn ja ryhmässä toimimisen haasteista sekä hoitotyön kuormittavuudesta.
 
Nursing studies have changed due to the increase in digital learning environments and the amount of distance learning, among other factors. Students are required to have various skills and take responsibility for their own studies. Previous research has indicated significant burden among nursing students. Factors related to students’ well-being and the smooth progression of their studies can be described using the concept of study ability. To support students’ study ability, universities of applied sciences have staff dedicated to study support, including professionals from various fields.
The purpose of this study was to describe the perspectives of student support personnel on nursing students’ study ability and their experiences of opportunities to support it. The goal of the study was to produce information that can be utilized in universities of applied sciences to organize guidance and support for studies, to guide students to services and to support interdisciplinary work. The study highlights the work of student support personnel and promotes peer development in universities of applied sciences.
The study was a qualitative descriptive study, and data collection was conducted through individual thematic interviews between August and November 2024. The study involved ten professionals from student support personnel at three universities of applied sciences. The data were analysed using deductive and inductive content analysis. The study ability model, developed by the Finnish Student Health Service and the Finnish Institute of Occupational Health, was utilized in the thematic interview framework and analysis.
The study ability of nursing students appears mostly good. However, student support personnel observe factors that burden nursing students. They experience good possibilities to support students’ study ability, but also face challenges in providing that support. In the future, it would be beneficial to conduct more research on study ability. Further research is also needed on nursing students who require significant support, the challenges related to students’ empathy and group work skills, as well as the demanding nature of nursing.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5067]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste