Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekoälyratkaisut asiakaspalvelun tehostamisessa

Moilanen, Eero (2025-06-03)

Tekoälyratkaisut asiakaspalvelun tehostamisessa

Moilanen, Eero
(03.06.2025)
Katso/Avaa
Eero_Moilanen_Kandi.pdf (483.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061064582
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan tekoälyn hyödyntämistä osana digitaalista asiakaspalvelua. Viime vuosina digitaalisten ratkaisujen merkitys asiakaspalvelussa on kasvanut, ja samalla asiakkaiden odotukset palvelun nopeudesta, saavutettavuudesta ja yksilöllisyydestä ovat nousseet. Tekoälyyn perustuvat ratkaisut, kuten chatbotit ja luonnollisen kielen käsittely, ovat nousseet hyödyllisiksi työkaluiksi asiakaspalvelun uudistamisessa. Näiden ratkaisujen avulla pyritään kehittämään asiakastyytyväisyyttä ja liiketoiminnan tehokkuutta.
Tutkimuksessa selvitetään, millä tavoin tekoälyratkaisut voivat parantaa asiakaspalvelun tehokkuutta, miten ne vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen ja missä tilanteissa ihmisen läsnäolo on edelleen tarpeen. Työssä käsitellään tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia ja siihen liittyviä haasteita. Tekoälyllä voidaan nopeuttaa vasteaikoja, tarjota asiakkaille reaaliaikaisia ratkaisuja ja vapauttaa henkilöstöä vaativampiin tehtäviin. Pelkkä automaatio ei riitä kuitenkaan kaikissa tilanteissa ja inhimillinen vuorovaikutus säilyy tärkeänä erityisesti tunnepitoisissa tai joustavaa ongelmanratkaisua vaativissa tilanteissa.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Aineistona hyödynnettiin ajankohtaisia kansainvälisiä tieteellisiä julkaisuja. Tutkielmassa huomataan, että tehokkain asiakaspalvelu ei synny ainoastaan teknologian avulla, vaan ihmisen ja tekoälyn yhteistyöllä. Hybridiratkaisut, joissa tekoäly tukee asiakaspalvelijoiden työtä, ovat osoittautuneet tehokkaiksi.
Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa ei ole vain tekninen päätös, vaan se liittyy myös laajemmin yrityksen toimintatapoihin ja haluun palvella asiakkaitaan. Onnistunut käyttöönotto vaatii huolellista suunnittelua, asiakaspolkujen ymmärtämistä. Tietosuojakysymykset ja palvelun intuitiivisuus ovat myös merkittävässä roolissa. Vaikka tekoälyn käyttö voi lisääntyä tulevaisuudessa, ihmisen merkitys asiakaspalvelussa pysynee vielä oleellisena.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [1016]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste