Näkymättömät esteet : korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisen saavutettavuuden haasteet näkymättömien vammojen näkökulmasta
Karvonen, Emmi (2025-06-03)
Näkymättömät esteet : korkeakouluopiskelijoiden sosiaalisen saavutettavuuden haasteet näkymättömien vammojen näkökulmasta
Karvonen, Emmi
(03.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061064942
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061064942
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan korkeakoulutuksen sosiaalista saavutettavuutta sellaisten opiskelijoiden näkökulmasta, joilla on näkymättömiä vammoja. Näkymättömillä vammoilla viitataan erityisesti neuropsykiatrisiin häiriöihin ja mielenterveysongelmiin. Yhdenvertaisuuden toteutuminen edellyttää ympäristöä, joka ei aseta esteistä yksilöllisille tarpeille – oli kyse sitten fyysisistä, psyykkisistä tai sosiaalisista tekijöistä. Sosiaalisella saavutettavuudella korkeakoulutuksen kontekstissa tarkoitetaan yhdenvertaisuuden ja osallisuuden kokemuksia sekä korkeakoulun asenneilmapiiriä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia sosiaalisia esteitä näkymättömästi vammaiset opiskelijat kohtaavat opintoihin kiinnittymisessä, opiskeluyhteisöön kuulumisessa ja tukimuotojen hyödyntämisessä.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä vertaisarvioidusta kotimaisesta ja kansainvälisestä tutkimusartikkelista vuosilta 2013–2024. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä teemoittelua ja se jäsennettiin kolmeen keskeiseen teemaan: stigma ja näkymättömän vamman kyseenalaistaminen, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden puute sekä korkeakoulun negatiivinen asenneilmapiiri.
Tutkielman tulokset osoittavat, että näkymättömiä vammoja kokevat opiskelijat kohtaavat korkeakouluissa monimuotoisia sosiaalisia esteitä, jotka liittyvät erityisesti stigman pelkoon, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden kokemusten puutteeseen sekä haasteisiin vamman paljastamisessa. Näiden esteiden seuraukset näkyvät muun muassa eristäytymisenä, epävarmuutena tuen hakemisessa ja vaikeuksina kiinnittyä akateemiseen yhteisöön. Tutkielma tarkastelee ilmiötä ableismin ja inklusiivisen korkeakoulutuksen käsitteiden kautta ja osoittaa, että yksilöllisten tukiratkaisujen rinnalle tarvitaan laajempia kulttuurisia ja rakenteellisia muutoksia, jotta korkeakoulutus olisi aidosti inklusiivista ja saavutettavaa kaikille opiskelijoille.
Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä vertaisarvioidusta kotimaisesta ja kansainvälisestä tutkimusartikkelista vuosilta 2013–2024. Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä teemoittelua ja se jäsennettiin kolmeen keskeiseen teemaan: stigma ja näkymättömän vamman kyseenalaistaminen, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden puute sekä korkeakoulun negatiivinen asenneilmapiiri.
Tutkielman tulokset osoittavat, että näkymättömiä vammoja kokevat opiskelijat kohtaavat korkeakouluissa monimuotoisia sosiaalisia esteitä, jotka liittyvät erityisesti stigman pelkoon, osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden kokemusten puutteeseen sekä haasteisiin vamman paljastamisessa. Näiden esteiden seuraukset näkyvät muun muassa eristäytymisenä, epävarmuutena tuen hakemisessa ja vaikeuksina kiinnittyä akateemiseen yhteisöön. Tutkielma tarkastelee ilmiötä ableismin ja inklusiivisen korkeakoulutuksen käsitteiden kautta ja osoittaa, että yksilöllisten tukiratkaisujen rinnalle tarvitaan laajempia kulttuurisia ja rakenteellisia muutoksia, jotta korkeakoulutus olisi aidosti inklusiivista ja saavutettavaa kaikille opiskelijoille.