Diskurssianalyysi Helsingin Sanomien pääkirjoitusten koulutusta koskevista argumenteista: arvo-, talous- ja muut perustelut koulutuskysymyksissä
Saarinen, Iina (2025-05-30)
Diskurssianalyysi Helsingin Sanomien pääkirjoitusten koulutusta koskevista argumenteista: arvo-, talous- ja muut perustelut koulutuskysymyksissä
Saarinen, Iina
(30.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061063795
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061063795
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee koulutuspoliittista diskurssia Helsingin Sanomien pääkirjoituksissa vuosina 2021–2024. Tutkimuksessa keskitytään siihen, millaisia koulutukseen liittyviä kysymyksiä pääkirjoituksissa käsitellään ja millä tavoin niistä argumentoidaan. Päähuomio on perusteluissa, jotka jaotellaan arvopohjaisiin, taloudellisiin ja muihin argumentteihin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään diskurssianalyysia, joka mahdollistaa kielen käytön tarkastelun vallan ja vaikuttamisen välineenä julkisessa keskustelussa. Tutkimus tuo esiin, miten Helsingin Sanomat merkittävänä mielipidevaikuttajana rakentaa narratiiveja koulutuspolitiikasta ja millaisia yhteiskunnallisia arvoja ja ideologioita näissä keskusteluissa korostuu. Tulokset tarjoavat uutta tietoa median roolista koulutuspolitiikan diskurssien ja julkisen mielipiteen muokkaajana Suomessa.
Tutkimusmenetelmänä käytetään diskurssianalyysia, joka mahdollistaa kielen käytön tarkastelun vallan ja vaikuttamisen välineenä julkisessa keskustelussa. Tutkimus tuo esiin, miten Helsingin Sanomat merkittävänä mielipidevaikuttajana rakentaa narratiiveja koulutuspolitiikasta ja millaisia yhteiskunnallisia arvoja ja ideologioita näissä keskusteluissa korostuu. Tulokset tarjoavat uutta tietoa median roolista koulutuspolitiikan diskurssien ja julkisen mielipiteen muokkaajana Suomessa.