Päätitkö heti tehdä tällaisen hahmon? : Esiopetusikäisen kokonainen käsityöprosessi
Prinssi, Veera; Terho, Hanna (2025-06-04)
Päätitkö heti tehdä tällaisen hahmon? : Esiopetusikäisen kokonainen käsityöprosessi
Prinssi, Veera
Terho, Hanna
(04.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061065361
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061065361
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esikouluikäisten kyvykkyyttä kokonaiseen käsityöprosessiin. Tätä tutkimme seuraavien tutkimuskysymysten kautta: ”Millaiseen kokonaiseen käsityöprosessiin esikouluikäiset pystyvät?” ja ”Miten suunnitelma kulkee esikouluikäisen matkassa koko prosessin läpi?”. Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysi. Tutkimuksen otanta oli 11 tapauskuvausta raumalaisesta esiopetusryhmästä. Aineisto sisälsi lasten tekemät suunnitelmat, valmiit käsityötuotteet, sekä alku- että loppuhaastattelut ja tutkijoiden havainnot.
Tutkimuksessa nousi ilmi, miten esikouluikäiset lapset ovat kykeneviä kokonaiseen käsityöprosessiin. Lapset ovat myös kykeneväisiä tekemään ja tuottamaan käsityötuotteita suunnitelmansa pohjalta. Suunnitelman avulla aikuinen ja lapsi pystyivät yhdessä edistämään kokonaista käsityöprosessia kohti valmista tuotetta.
Tutkimuksen tulokset kannustavat luottamaan lasten omiin taitoihin suunnitella omia käsityöprojektejaan.
Tutkimuksessa nousi ilmi, miten esikouluikäiset lapset ovat kykeneviä kokonaiseen käsityöprosessiin. Lapset ovat myös kykeneväisiä tekemään ja tuottamaan käsityötuotteita suunnitelmansa pohjalta. Suunnitelman avulla aikuinen ja lapsi pystyivät yhdessä edistämään kokonaista käsityöprosessia kohti valmista tuotetta.
Tutkimuksen tulokset kannustavat luottamaan lasten omiin taitoihin suunnitella omia käsityöprojektejaan.