Lapsille suunnattujen journalististen sisältöjen rakenne ja piirteet Helsingin Sanomien Lasten uutisissa
Niemi, Sofia (2025-05-08)
Lapsille suunnattujen journalististen sisältöjen rakenne ja piirteet Helsingin Sanomien Lasten uutisissa
Niemi, Sofia
(08.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166516
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166516
Tiivistelmä
Tutkin pro gradu -tutkielmassani lapsille suunnattujen journalististen sisältöjen rakennetta ja piirteitä Helsingin Sanomien Lasten uutisissa. Vaikka lapsille suunnatut mediasisällöt ja etenkin uutiset ovat ajankohtainen ilmiö, tutkimusta niistä etenkin Suomessa on tehty suhteellisen vähän. Tarkastelen tutkielmassani sitä, millaisia juttutyyppejä Lasten uutisissa on, ja millaisia kielellisiä piirteitä ja rakenteita näihin juttutyyppeihin sisältyy. Hyödynnän tarkasteluni tukena Pietilän (2008a) esittelemiä journalistisia perusjuttutyyppejä, joita ovat uutinen, taustajuttu, selostus, reportaasi, haastattelu, pääkirjoitus ja pakina.
Lasten uutiset on Helsingin Sanomien julkaisema uutismedia, joka tuottaa journalistista sisältöä alakouluikäisille lapsille. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenestä Lasten uutisten sanomalehdestä joulukuulta 2022 helmikuuhun 2023.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu tekstintutkimusta, tekstilajitutkimusta, uutisten kielellisiä piirteitä ja lapsille ja nuorille suunnattuja mediasisältöjä käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta (ks. esim. van Dijk 1988; Jaakkola 2013; Alon-Tirosh–Lemish 2014; Virtanen–Hiidenmaa 2020). Lisäksi tarkasteluni pohjautuu systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan (Halliday 1986). Tulosten tulkinnan tukena käytän sanakirjoja ja Ison suomen kieliopin verkkoversiota (VISK).
Tutkimukseni kuuluu tekstintutkimuksen alaan, ja tutkimusmenetelmänäni toimii kielitieteellinen laadullinen aineistopohjainen tutkimus (Virtanen–Hiidenmaa 2020; Luodonpää-Manni–Ojutkangas 2020). Aineistoani analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimukseni perusteella Lasten uutisten sanomalehtien juttuja voidaan luokitella uutisiin, taustajuttuihin, haastatteluihin ja pääkirjoituksiin. Tämän lisäksi lehdissä esiintyy paljon myös muuta sisältöä, kuten yleisösisältöjä ja puuhatehtäviä. Lasten uutisten jutuista voidaan tunnistaa juttutyypeille yhteisiä piirteitä, joissa lehden kohderyhmä näkyy selkeästi. Jutuille yhteisiä piirteitä ovat esimerkiksi lyhyet kappaleet ja virkerakenteet, selkeä kieli, asioiden selittäminen ja taustoittaminen, juttujen viihdyttävyys ja visuaalisuus. Jatkotutkimusaiheena olisi kiinnostavaa laajentaa tutkimusnäkökulmaa myös muiden lapsille suunnattuja journalistisia juttuja tuottavien toimijoiden sisältöihin, jolloin lapsille suunnatuista jutuista ja niiden kielellisistä piirteistä voisi muodostaa vielä kattavampaa kuvaa.
Lasten uutiset on Helsingin Sanomien julkaisema uutismedia, joka tuottaa journalistista sisältöä alakouluikäisille lapsille. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenestä Lasten uutisten sanomalehdestä joulukuulta 2022 helmikuuhun 2023.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys muodostuu tekstintutkimusta, tekstilajitutkimusta, uutisten kielellisiä piirteitä ja lapsille ja nuorille suunnattuja mediasisältöjä käsittelevästä tutkimuskirjallisuudesta (ks. esim. van Dijk 1988; Jaakkola 2013; Alon-Tirosh–Lemish 2014; Virtanen–Hiidenmaa 2020). Lisäksi tarkasteluni pohjautuu systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan (Halliday 1986). Tulosten tulkinnan tukena käytän sanakirjoja ja Ison suomen kieliopin verkkoversiota (VISK).
Tutkimukseni kuuluu tekstintutkimuksen alaan, ja tutkimusmenetelmänäni toimii kielitieteellinen laadullinen aineistopohjainen tutkimus (Virtanen–Hiidenmaa 2020; Luodonpää-Manni–Ojutkangas 2020). Aineistoani analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimukseni perusteella Lasten uutisten sanomalehtien juttuja voidaan luokitella uutisiin, taustajuttuihin, haastatteluihin ja pääkirjoituksiin. Tämän lisäksi lehdissä esiintyy paljon myös muuta sisältöä, kuten yleisösisältöjä ja puuhatehtäviä. Lasten uutisten jutuista voidaan tunnistaa juttutyypeille yhteisiä piirteitä, joissa lehden kohderyhmä näkyy selkeästi. Jutuille yhteisiä piirteitä ovat esimerkiksi lyhyet kappaleet ja virkerakenteet, selkeä kieli, asioiden selittäminen ja taustoittaminen, juttujen viihdyttävyys ja visuaalisuus. Jatkotutkimusaiheena olisi kiinnostavaa laajentaa tutkimusnäkökulmaa myös muiden lapsille suunnattuja journalistisia juttuja tuottavien toimijoiden sisältöihin, jolloin lapsille suunnatuista jutuista ja niiden kielellisistä piirteistä voisi muodostaa vielä kattavampaa kuvaa.