Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta : ”Meillä kuljetaan samalla polulla”
Meltola, Eva; Kaveri, Petra (2025-05-26)
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta : ”Meillä kuljetaan samalla polulla”
Meltola, Eva
Kaveri, Petra
(26.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166240
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166240
Tiivistelmä
Pedagoginen johtajuus on tunnistettu keskeiseksi tekijäksi varhaiskasvatuksen laadulle ja lapsen oppimiselle (Fonsén & Parrila, 2017; Siipainen ym., 2021). Alan lainsäädännön ja työnkuvien muuttuessa (Varhaiskasvatuslaki 540/2018; Opetushallitus 2018, 2022) opettajien näkemykset johtajuudesta ovat erityisen tärkeitä. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kuvata ja ymmärtää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta johtajuudesta ja sen vaikutuksista päiväkodin arkeen. Erityistä huomiota kiinnitettiin jaettuun johtajuuteen, jossa vastuu pedagogisesta kehittämisestä jakautuu tiimin kesken. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin keskeiset kehittämistarpeet.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti kyselyllä, joka yhdisti määrällisiä väittämiä ja laadullisia avoimia kysymyksiä. Määrällinen aineisto tarjosi tietoa kokemusten yleisyydestä ja eri johtamiskäytäntöjen välisistä yhteyksistä, kun taas laadullinen aineisto syvensi ymmärrystä opettajien kokemuksista ja erityisesti kehittämistarpeista.
Tulokset osoittivat opettajien pitävän pedagogista johtajuutta tärkeänä ja myönteisenä johtamistapana. Erityisesti mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön koettiin tärkeinä, ja ne tukivat jaetun johtajuuden kokemusta, jonka puolestaan nähtiin edistävän varhaiskasvatustoiminnan laatua ja lasten oppimista. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousivat johtajan aktiivisempi rooli pedagogisessa kehittämisessä (ideointi, tuki tiimeille, arvokeskustelu), johtajan läsnäolo arjessa sekä riittävät resurssit, kuten aika ja toimivat rakenteet yhteiselle suunnittelulle ja keskustelulle. Tutkimus tarjoaa tietoa johtamisen kehittämiseen korostamalla dialogin, tuen, resurssien ja jaetun vastuun merkitystä päiväkodeissa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisesti kyselyllä, joka yhdisti määrällisiä väittämiä ja laadullisia avoimia kysymyksiä. Määrällinen aineisto tarjosi tietoa kokemusten yleisyydestä ja eri johtamiskäytäntöjen välisistä yhteyksistä, kun taas laadullinen aineisto syvensi ymmärrystä opettajien kokemuksista ja erityisesti kehittämistarpeista.
Tulokset osoittivat opettajien pitävän pedagogista johtajuutta tärkeänä ja myönteisenä johtamistapana. Erityisesti mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhön koettiin tärkeinä, ja ne tukivat jaetun johtajuuden kokemusta, jonka puolestaan nähtiin edistävän varhaiskasvatustoiminnan laatua ja lasten oppimista. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousivat johtajan aktiivisempi rooli pedagogisessa kehittämisessä (ideointi, tuki tiimeille, arvokeskustelu), johtajan läsnäolo arjessa sekä riittävät resurssit, kuten aika ja toimivat rakenteet yhteiselle suunnittelulle ja keskustelulle. Tutkimus tarjoaa tietoa johtamisen kehittämiseen korostamalla dialogin, tuen, resurssien ja jaetun vastuun merkitystä päiväkodeissa.