Digitaalisten pelien yhteys syöpää sairastavien lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen sekä motoriseen kehitykseen : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kumpulainen, Emilia (2025-06-08)
Digitaalisten pelien yhteys syöpää sairastavien lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen sekä motoriseen kehitykseen : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kumpulainen, Emilia
(08.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267191
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061267191
Tiivistelmä
Lapsuusiän syöpään liittyvät hoidot voivat heikentää merkittävästi lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta ja motorisia taitoja, mikä vaikuttaa suoraan heidän toimintakykyynsä ja elämänlaatuunsa. Viime vuosina on alettu tutkimaan, voisiko digitaaliset pelit tarjota uusia tapoja tukea kuntoutusta ja lisätä fyysistä aktiivisuutta sairastuneiden lasten ja nuorten arjessa. Tämän integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata digitaalisten pelien yhteyksiä lapsuusiän syöpää sairastavien lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen sekä motoriseen kehitykseen syöpähoitojen aikana ja niiden jälkeen.
Tutkimusaineisto kerättiin neljästä kansainvälisestä tietokannasta: PubMed, CINAHL, Web of Science ja Scopus. Systemaattisen hakujen kautta tunnistettiin yhteensä 550 julkaisua, joista seulonnan ja sisäänottokriteerien perusteella seitsemän alkuperäistutkimusta valittiin tarkempaan analyysiin.
Tämän tutkielman tulosten perusteella digitaaliset pelit voivat tukea syöpää sairastavien lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden lisääntymistä, erityisesti silloin kun harjoittelu on ohjattua ja säännöllistä. Pelilliset menetelmät näyttäytyivät motivoivina ja lapsille sekä nuorille mielekkäinä. Motorisen kehityksen osalta tulokset olivat hajanaisempia, mutta erityisesti tasapainoa ja koordinaatiota kehittävä harjoittelu osoittautui lupaavaksi yksittäisessä alkuperäistutkimuksessa. Aihetta on kuitenkin tutkittu vielä vähän, ja jatkossa tarvitaan tarkempia, suurempiin otoksiin perustuvia tutkimuksia, jotta digitaalisten pelien vaikuttavuutta kuntoutuksen välineenä voidaan arvioida luotettavasti.
Tutkimusaineisto kerättiin neljästä kansainvälisestä tietokannasta: PubMed, CINAHL, Web of Science ja Scopus. Systemaattisen hakujen kautta tunnistettiin yhteensä 550 julkaisua, joista seulonnan ja sisäänottokriteerien perusteella seitsemän alkuperäistutkimusta valittiin tarkempaan analyysiin.
Tämän tutkielman tulosten perusteella digitaaliset pelit voivat tukea syöpää sairastavien lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden lisääntymistä, erityisesti silloin kun harjoittelu on ohjattua ja säännöllistä. Pelilliset menetelmät näyttäytyivät motivoivina ja lapsille sekä nuorille mielekkäinä. Motorisen kehityksen osalta tulokset olivat hajanaisempia, mutta erityisesti tasapainoa ja koordinaatiota kehittävä harjoittelu osoittautui lupaavaksi yksittäisessä alkuperäistutkimuksessa. Aihetta on kuitenkin tutkittu vielä vähän, ja jatkossa tarvitaan tarkempia, suurempiin otoksiin perustuvia tutkimuksia, jotta digitaalisten pelien vaikuttavuutta kuntoutuksen välineenä voidaan arvioida luotettavasti.