Tutkimuksia oppilaitosten kemikaaliturvallisuudesta vuosina 2016–2024 : tulosten sovellettavuus perusopetuksen käsityön oppiaineeseen
Härikkä, Henni (2025-05-06)
Tutkimuksia oppilaitosten kemikaaliturvallisuudesta vuosina 2016–2024 : tulosten sovellettavuus perusopetuksen käsityön oppiaineeseen
Härikkä, Henni
(06.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368112
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368112
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista tutkimusta kemikaaliturvallisuudesta on tehty oppilaitosympäristöissä vuosina 2016–2024, ja miten näitä tutkimustuloksia voidaan soveltaa perusopetuksen käsityön oppiaineen oppimisympäristöihin. Aihe on ajankohtainen, sillä aiempi tutkimus on painottunut luonnontieteiden opetukseen, ja käsityön kontekstissa kemikaaliturvallisuutta on tutkittu vain vähän.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena narratiivisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin Finna- ja Volter-tietokannoista, ja analyysiin valittiin 16 tutkimusta, jotka käsittelivät kemikaaliturvallisuutta kouluympäristöissä. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysimenetelmää.
Tuloksista nousi esiin kolme pääteemaa: kemikaaliturvallisuus opetuksessa, turvallinen käsityön oppimisympäristö sekä yhteisöllinen turvallisuuskulttuuri. Näitä tarkasteltiin kuuden turvallisuuden osa-alueen näkökulmasta: fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, pedagoginen, rakenteellinen ja ympäristöllinen turvallisuus.
Tutkimus osoittaa, että kemikaaliturvallisuus koulussa ei ole vain tekninen tai yksilöllinen kysymys, vaan osa laajempaa kouluyhteisön toimintakulttuuria ja opettajan asiantuntijuutta. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti opettajankoulutuksen kehittämisessä ja koulujen turvallisuuskäytäntöjen päivittämisessä. Lisäksi tutkielma nostaa esiin tarpeen tutkia lisää käsityön kaltaisten käytännönläheisten oppiaineiden turvallisuutta.
Avainsanat: turvallisuus, kemikaaliturvallisuus, perusopetus, käsityön oppiaine, oppimisympäristö
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena narratiivisella lähestymistavalla. Aineisto kerättiin Finna- ja Volter-tietokannoista, ja analyysiin valittiin 16 tutkimusta, jotka käsittelivät kemikaaliturvallisuutta kouluympäristöissä. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysimenetelmää.
Tuloksista nousi esiin kolme pääteemaa: kemikaaliturvallisuus opetuksessa, turvallinen käsityön oppimisympäristö sekä yhteisöllinen turvallisuuskulttuuri. Näitä tarkasteltiin kuuden turvallisuuden osa-alueen näkökulmasta: fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, pedagoginen, rakenteellinen ja ympäristöllinen turvallisuus.
Tutkimus osoittaa, että kemikaaliturvallisuus koulussa ei ole vain tekninen tai yksilöllinen kysymys, vaan osa laajempaa kouluyhteisön toimintakulttuuria ja opettajan asiantuntijuutta. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti opettajankoulutuksen kehittämisessä ja koulujen turvallisuuskäytäntöjen päivittämisessä. Lisäksi tutkielma nostaa esiin tarpeen tutkia lisää käsityön kaltaisten käytännönläheisten oppiaineiden turvallisuutta.
Avainsanat: turvallisuus, kemikaaliturvallisuus, perusopetus, käsityön oppiaine, oppimisympäristö