Katumuodin hedelmät : alakulttuurien visuaalisen ilmeen rakentaminen Fruits lehden-kautta
Tyynelä, Peppi (2025-06-10)
Katumuodin hedelmät : alakulttuurien visuaalisen ilmeen rakentaminen Fruits lehden-kautta
Tyynelä, Peppi
(10.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368206
Tiivistelmä
Tutkin vuonna 1997 perustettua japanilaista Fruits-lehteä. Lehden on perustanut valokuvaaja Shoichi Aoki ja siinä taltioidaan alternatiivista katumuotia etenkin Tokion Harajukun alueelta. Valitsin lähteekseni lehden viidennen painoksen, joka on julkaistu 23.10.1997. Tutkin sitä, miten muodin alakulttuurien visuaalista ilmettä rakennetaan Fruits-lehdessä tässä julkaisussa. Tutkin kuvia teemojen kautta, jolloin saan eriteltyä toistuvuudet ja samankaltaisuudet. Näin saan eriteltyä ne elementit, joista visuaalinen ilme rakentuu. Yhdistän lopuksi tuloksiani siihen, miten Fruitsin aloittamat teemat ja tyyli jatkuvat yhä tänä päivänä uudenlaisessa digitaalisessa muodossa.
Alakulttuurien lisäksi analysoin katumuotiin vahvasti liittyvää kaupunkiympäristöä, sekä siihen oleellisena liittyvää ostokulttuuria, joka on nähtävissä kuvattavissa nuorissa. Tutkin sitä, miten lehdessä näkyvä nuorten ostokulttuuri vaikuttaa lukijaan, sekä sitä mitä sillä voidaan viestiä.
Teoreettisena pohjana toimii visuaalisen kulttuurin analyysi, sekä valokuva-analyysi. Käytän myös alakulttuurien analyysia. Analysoin aineistoa myös katseen käsitteen kautta ja tutkin sitä millaisia vaikutteita Fruitsin kaltaisella visuaalisella aineistolla on lukijaan tai katsojaan.
Analyysini osoittaa, että Fruits rakentaa visuaalista kuvastoa alakulttuureista kohteiden tarkan valinnan kautta ja tarkoituksellisia kuvausmenetelmiä hyödyntäen. Osoitan myös, miten lehden sisältö, kuten mainokset, haastattelut ja artikkelit vahvistavat ja rakentavat käsitystä Harajukun alueen alakulttuurien olemassaolosta.
Alakulttuurien lisäksi analysoin katumuotiin vahvasti liittyvää kaupunkiympäristöä, sekä siihen oleellisena liittyvää ostokulttuuria, joka on nähtävissä kuvattavissa nuorissa. Tutkin sitä, miten lehdessä näkyvä nuorten ostokulttuuri vaikuttaa lukijaan, sekä sitä mitä sillä voidaan viestiä.
Teoreettisena pohjana toimii visuaalisen kulttuurin analyysi, sekä valokuva-analyysi. Käytän myös alakulttuurien analyysia. Analysoin aineistoa myös katseen käsitteen kautta ja tutkin sitä millaisia vaikutteita Fruitsin kaltaisella visuaalisella aineistolla on lukijaan tai katsojaan.
Analyysini osoittaa, että Fruits rakentaa visuaalista kuvastoa alakulttuureista kohteiden tarkan valinnan kautta ja tarkoituksellisia kuvausmenetelmiä hyödyntäen. Osoitan myös, miten lehden sisältö, kuten mainokset, haastattelut ja artikkelit vahvistavat ja rakentavat käsitystä Harajukun alueen alakulttuurien olemassaolosta.