Inhimillisen ja ei-inhimillisen luonnon välisen suhteen rakentuminen Eric E. Olsonin romaanissa The Procession of Mollusks
Ritala, Aino (2025-05-02)
Inhimillisen ja ei-inhimillisen luonnon välisen suhteen rakentuminen Eric E. Olsonin romaanissa The Procession of Mollusks
Ritala, Aino
(02.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061669431
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061669431
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen inhimillisen ja ei-inhimillisen luonnon välisen suhteen muodostumista Eric E. Olsonin romaanissa The Procession of Mollusks (2008). The Procession of Mollusks on alunperin osana Olsonin väitöskirjatutkielmaa syntynyt teos, jonka tapahtumat sijoittuvat Newport Bayn rannikkokaupunkiin ja kattavat vuoden mittaisen ajanjakson kahden nilviäisten maihinnousua juhlistavan festivaalin välillä. Romaanin maailmassa ihmistä ja luontoa erottavat rajat tulevat nilviäisten maihinnousun myötä häilyväisiksi, mikä näkyy muutoksina kaupunkilaisten kehoissa ja kognitioissa.
Tutkielmassani yhdistän posthumanistista ja ekokriittistä tutkimusotetta valottaakseni romaanin poikkeuksellisen runsasta luonnon ja ekologian kuvausta ja sitä, miten nämä kuvaukset merkityksellistyvät vasten antroposeenin eli ihmisvaikutuksen aikakautta. Festivaalin jälkeen kaupunkilaiset alkavat kokea outoja ruumiillisia ja kognitiivisia muutoksia, kun heidän kehoissaan ja käytöksessään alkaa ilmetä nilviäisenkaltaisia piirteitä. Tarkastelen tätä muutosprosessia abjektion ja hirviömäisyyden käsitteitä hyödyntäen, ja peilaan niitä romaanin kertomuksen epäluonnolliseen rakenteeseen. Tarkastelen myös tapoja, joilla romaanin epävarma aika toimii yhdessä hirviömäisyyden kuvausten kanssa tavalla, joka paljastaa ihmisen luontoon ja ei-inhimilliseen kytkeytyviä ahdistuksen ja pelon tunteita.
Romaanissa tuodaan näkyväksi erilaisia rajanvetoja inhimillisen ja ei-inhimillisen luonnon välillä. Tarkastelen tässä tutkielmassa romaanin tiloja, joissa nämä rajat tulevat näkyväksi. Hyödynnän rajapintojen tarkastelussa liminaalisuuden käsitettä havainnollistaakseni rajanylitysten tuottavaa potentiaalia. Romaanin todellisuus on luonteeltaan häilyvä, ja uni, harha ja todellisuus sekoittuvat toisiinsa muodostaen verkoston, jossa todellisia tapahtumia on paikoin mahdoton erottaa mielikuvituksesta. Tarkastelen myös unen, harhan ja todellisuuden rajapintoja sekä romaanin nilviäisten maihinnousua juhlistavaa festivaalia vastaavanlaisina liminaalisina tiloina.
Rajanvetojen lisäksi romaanissa tuodaan näkyviin prosesseja, jotka muovaavat todellisuutta. Tässä tutkielmassa tarkastelen todellisuuden muovautumista kielessä, mediassa ja romaanin lovecraftilaisessa pseudokirjallisuudessa. Esitän, että romaanissa rakentuu kuva maailmasta, jossa ihminen käyttää valtaa todellisuuden muovaamiseen. Tutkielman päätteeksi tarkastelen tätä maailman muovaamista sekä ei-inhimillisen luonnon että inhimillisen ihmisen perspektiivistä, ja tutkin romaania posthumanistisesta näkökulmasta ei-inhimillisen utopian mahdollistavana teoksena.
Tutkielmassani yhdistän posthumanistista ja ekokriittistä tutkimusotetta valottaakseni romaanin poikkeuksellisen runsasta luonnon ja ekologian kuvausta ja sitä, miten nämä kuvaukset merkityksellistyvät vasten antroposeenin eli ihmisvaikutuksen aikakautta. Festivaalin jälkeen kaupunkilaiset alkavat kokea outoja ruumiillisia ja kognitiivisia muutoksia, kun heidän kehoissaan ja käytöksessään alkaa ilmetä nilviäisenkaltaisia piirteitä. Tarkastelen tätä muutosprosessia abjektion ja hirviömäisyyden käsitteitä hyödyntäen, ja peilaan niitä romaanin kertomuksen epäluonnolliseen rakenteeseen. Tarkastelen myös tapoja, joilla romaanin epävarma aika toimii yhdessä hirviömäisyyden kuvausten kanssa tavalla, joka paljastaa ihmisen luontoon ja ei-inhimilliseen kytkeytyviä ahdistuksen ja pelon tunteita.
Romaanissa tuodaan näkyväksi erilaisia rajanvetoja inhimillisen ja ei-inhimillisen luonnon välillä. Tarkastelen tässä tutkielmassa romaanin tiloja, joissa nämä rajat tulevat näkyväksi. Hyödynnän rajapintojen tarkastelussa liminaalisuuden käsitettä havainnollistaakseni rajanylitysten tuottavaa potentiaalia. Romaanin todellisuus on luonteeltaan häilyvä, ja uni, harha ja todellisuus sekoittuvat toisiinsa muodostaen verkoston, jossa todellisia tapahtumia on paikoin mahdoton erottaa mielikuvituksesta. Tarkastelen myös unen, harhan ja todellisuuden rajapintoja sekä romaanin nilviäisten maihinnousua juhlistavaa festivaalia vastaavanlaisina liminaalisina tiloina.
Rajanvetojen lisäksi romaanissa tuodaan näkyviin prosesseja, jotka muovaavat todellisuutta. Tässä tutkielmassa tarkastelen todellisuuden muovautumista kielessä, mediassa ja romaanin lovecraftilaisessa pseudokirjallisuudessa. Esitän, että romaanissa rakentuu kuva maailmasta, jossa ihminen käyttää valtaa todellisuuden muovaamiseen. Tutkielman päätteeksi tarkastelen tätä maailman muovaamista sekä ei-inhimillisen luonnon että inhimillisen ihmisen perspektiivistä, ja tutkin romaania posthumanistisesta näkökulmasta ei-inhimillisen utopian mahdollistavana teoksena.