Use of colours on websites
Oksanen, Milla (2025-06-12)
Use of colours on websites
Oksanen, Milla
(12.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061669726
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061669726
Tiivistelmä
Nowadays, almost anyone can create a website. As a result, the importance of the appearance of a website has increased over the years. Websites are expected to function well, but also to be aesthetically pleasing. This study focuses on the colours of websites, because colours are perceived immediately, and colour is a property that can be easily modified.
Colours are one of the first things you notice on a website. The colour design of a website affects aesthetics, decision-making, and usability, which is why it is a good idea to understand colour theory when choosing colours for your website. It is also good to know if certain colours are particularly popular in website design.
There has been previous research on the subject, but this study aims to delve deeper. In particular, the research focused on how the geographical location and type of website can influence which colours are used in its colour scheme. In connection with this research, a colour analysing tool was developed to calculate how many of each colour are present on the homepages of different websites.
The results of the study show that certain colours are most commonly used on websites, regardless of the geographical location and type of website. These colours are white, gray, light blue, and dark blue. White is mainly used as a background colour, while light blue and dark blue are used as accent colours. Gray, on the other hand, can be used for both purposes. Nykyaikana verkkosivujen luominen onnistuu lähes keneltä tahansa. Tästä johtuen verkkosivujen ulkonäön tärkeys on korostunut vuosien varrella. Verkkosivujen odotetaan toimivan hyvin, mutta myös olevan esteettisesti miellyttäviä. Tämä tutkielma keskittyy verkkosivujen väreihin, koska värit havaitaan heti ja väri on ominaisuus, jota voi helposti muokata.
Värit ovat yksi ensimmäisistä asioista, jotka verkkosivulta havaitsee. Verkkosivun värisuunnittelu vaikuttaa estetiikkaan, päätöksentekoon ja käytettävyyteen, minkä vuoksi verkkosivun värejä valitessa on hyvä ymmärtää väriteoriaa. Lisäksi on hyvä tietää, ovatko jotkin värit erityisen suosittuja verkkosivujen suunnittelussa.
Aiheesta on tehty aiempaa tutkimusta, mutta tämän tutkimuksen on tarkoitus syventyä entistä tarkemmin. Erityisesti tutkimuksen kohteena oli, miten verkkosivun geografinen sijainti ja sen tyyppi voivat vaikuttaa siihen, mitä värejä sen väriskeemassa käytetään. Tämän tutkimuksen yhteydessä kehitettiin värianalyysityökalu, jolla laskettiin, paljonko mitäkin värejä eri verkkosivujen aloitussivut sisältävät.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että verkkosivuilla käytetään eniten tiettyjä värejä riippumatta verkkosivun geografisesta sijainnista ja tyypistä. Näitä värejä ovat valkoinen, harmaa, vaaleansininen ja tummansininen. Valkoista käytetään pääasiassa taustavärinä, kun taas vaalean- ja tummansinistä käytetään tehosteväreinä. Harmaata sen sijaan voi käyttää molempiin tarkoituksiin.
Colours are one of the first things you notice on a website. The colour design of a website affects aesthetics, decision-making, and usability, which is why it is a good idea to understand colour theory when choosing colours for your website. It is also good to know if certain colours are particularly popular in website design.
There has been previous research on the subject, but this study aims to delve deeper. In particular, the research focused on how the geographical location and type of website can influence which colours are used in its colour scheme. In connection with this research, a colour analysing tool was developed to calculate how many of each colour are present on the homepages of different websites.
The results of the study show that certain colours are most commonly used on websites, regardless of the geographical location and type of website. These colours are white, gray, light blue, and dark blue. White is mainly used as a background colour, while light blue and dark blue are used as accent colours. Gray, on the other hand, can be used for both purposes.
Värit ovat yksi ensimmäisistä asioista, jotka verkkosivulta havaitsee. Verkkosivun värisuunnittelu vaikuttaa estetiikkaan, päätöksentekoon ja käytettävyyteen, minkä vuoksi verkkosivun värejä valitessa on hyvä ymmärtää väriteoriaa. Lisäksi on hyvä tietää, ovatko jotkin värit erityisen suosittuja verkkosivujen suunnittelussa.
Aiheesta on tehty aiempaa tutkimusta, mutta tämän tutkimuksen on tarkoitus syventyä entistä tarkemmin. Erityisesti tutkimuksen kohteena oli, miten verkkosivun geografinen sijainti ja sen tyyppi voivat vaikuttaa siihen, mitä värejä sen väriskeemassa käytetään. Tämän tutkimuksen yhteydessä kehitettiin värianalyysityökalu, jolla laskettiin, paljonko mitäkin värejä eri verkkosivujen aloitussivut sisältävät.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että verkkosivuilla käytetään eniten tiettyjä värejä riippumatta verkkosivun geografisesta sijainnista ja tyypistä. Näitä värejä ovat valkoinen, harmaa, vaaleansininen ja tummansininen. Valkoista käytetään pääasiassa taustavärinä, kun taas vaalean- ja tummansinistä käytetään tehosteväreinä. Harmaata sen sijaan voi käyttää molempiin tarkoituksiin.